Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammal blixt- ny kamera- Bara att glömma?

Produkter
(logga in för att koppla)

domherre

Aktiv medlem
En till "nybörjarfråga".
Hoppas jag lagt den i rätt kategori...

Har just köpt en Canon Eos 400D. Visst, den har inbyggd blixt men med vissa begränsningar...

I min tidigare analoga systemkamerasetup ingick en Sunpak B3600AF (kanske 12 år gammal).

Funkar denna blixt till min nya kamera?
Det är givetvis ingen E-TTL hitech blixt, men ändå...

Hur upplever ni den inbygda blixten? Räcker den till i de flesta situationer. Tex. porträtt i lite motljus o dyl.
Är det ett måste att investera i en extern blixt?

Ska tilläggas att jag bara är en glad amatör med utvecklingsambitioner.

Om din gamla blixt är dedicerad för någon kamera, dvs har flera kontakter i botten än centrumkontakten så är det tveksamt. Om din gamla kamera var en Canon kanske det går, men det kan andra svara på.

Om blixten däremot bara har en kontakt bör det gå bra. Bör, därför att du bör kolla vilken spänning som ligger mellan bottenkontakten och sidokontakten i foten. Mät med ett högohmigt instrument med en inre resistans på 20 000 ohm per V eller högre.

Jag har en gammal Sunpac auto 30 Dx från början av 80-talet och den har av någon anledning lite varierande spänning mellan 5 och 11 V. Den är dedicerad till Canons A-modeller från den tiden och motsvarar i allt väsentligt en Canon Speedlite från den tiden. Kolla vad Canon rekommenderar. Finns skrivet om detta på FS, troligen i någon Canontråd.

Det är helmanuellt läge som gäller, ta inte för kort tid bara, bländarinställning efter vad som rekomenderas på blixtens baksida. Med andra ord som med studioblixtar.

Oaky...
Jo, alltså, blixten har suttit på min analoga systemkamera (Eos 600) Ca 15 år gammal...
Dvs. Den har flera stift i anslutningen.
Men går det bra att prova eller kan det gå sönder något???

Från Botzillasiten:

>>>>>Thu, 08 Dec 05 at 16:09:16
Just measured the Sunpak B3600 AF (for Canon cameras), resulting in a trigger voltage of 7.4 volts.

It used to work fine on my old EOS600, but not on my EOS20D... the speedlite 580EX works better though :)

Henrik Lander
Sweden <<<<

Prova att tejpa för sidokontakterna på din kamera med eltape och prova i manuellt läge. Men det finns säkert någon Canonägare som vet om det funkar.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto