Annons

Gamma, kalibrering osv...

Produkter
(logga in för att koppla)

ph0tech

Aktiv medlem
Tjena...

Jag har lite bekymer här. Sitter med ett montage som jag håller på med i Photoshop och det går åt helsike när jag skall spara det. Det ser inte alls lika dant ut när jag tittar på det i webbläsaren som i photoshop.

Har kalibrerat skärmen med Adobes grunkamoj som hamnar i kontrollpanelen när man installerar photoshop. Men den inställningen där verkar bara gälla för photoshop självt och inte för hela datorn. *suckar*

Drivrutinen till grafikkortet gör det möjligt att korrigera gamma separat för varje kanal. Denna inställning verkar dock vara global.

Frågan är hur jag skall göra för att det skall bli rätt?

Korrigerar jag upp allt med drivisien till grafikkortet så stämmer juh inte min korrigering via adobe gamma grejen längre...

Tilläggningsvis kanske jag skall nämna att jag sitter på jobbet och kör windows NT *muttrar*
Tyvärr får jag inte byta operativsystem.

Hur gör jag enklast för att få korrekta färger?
Kan jag lita på adobe-korrigerningen när det ser bra ut i adobe men inte i andra visningsprogram på min burk?

Btw... vad skall man ha för värde på gamman???
Har för mig att det är nått runt 2.

Snälla förklara för mig som jag skulle vara en treåring ;)
 
När jag kört Adobe gamma och sparat en profil så startar denna sedan när jag startar burken. Kolla under Start->Programs->Startup(autostart) om det ligger en Adobe Gamma Loader där.

IE kan ibland vara lite hur som helst, beroende på hur du laddar bilden. Jag vet websidor som fadar fram bilderna, har för mig att spray gör det, samt aftonbladet, då kan dom vara otroligt mycket mörkare i IE en annars.

Notera att du bör ha sRGB som färgrymd på det färdiga resultat, samt att oavsett hur du kalibrerar, om du inte ska ge den till någon som är van så kan du ge dig den på att dom inte kalibrerat sin skärm.
 
Precis som Peter säger, ska du använda sRGB som färgrymd. Den hanterar de färger som en bildskärm klarar, till skillnad från andra färgrymder, som hanterar de färger som en skrivare/tryckpress/videokanon/et.c. klarar.

Internet Explorer (som de flesta program) visar bilden utan hänsyn till eventuell färgrymd som finns angiven i bildfilen. Ifall du använder sRGB kommer bilden att se precis likadan i Photoshop som i Internet Explorer.
 
Tack så mycket för tipsen... Tror bilden jag jobbade med var i Adobe RGB så det kan vara det som ställer till det för mig. Hittar ingen Adobe gamma loader i startup-mappen skall testa att lägga dit den.
 
Precis som du säger så arbetar du med största sannolikhet i Adobe RGB, och om du då direkt kör med "Spara för webb", så kommer bilden att se dassig m.m. ut. Lösningen (om du inte vill arbeta i sRGB) är helt enkelt att konvertera bilden till sRGB innan du sparar.

Image -> Mode -> Convert to profile..

Sen är det bara och köra "Save for web.."

mvh erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.