Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"gamla" papper och kemikalier OK?

Produkter
(logga in för att koppla)

olofforsberg

Aktiv medlem
Hej !

Jag har lånat mörkrumsutrustning som har stått ett tag. Kan jag använda kemikalier och papper som är ca 8-10 år gamla?

Gällande kemikalierna är de flesta i vätskeform och brutna förpackningar men givetvis återslutna.

Om det gäller att köpa nytt, är det stor skillnad i priser på ex ScanPhoto och köpa på stan (Stockholm).

Hemskt tacksam för tips och svar.

Mvh Olof

Lämna alla flytande kemikalier till återvinningsstation, de är värdelösa.
Jag tror inte ens att de med obruten förpackning fungerar.

Så gammalt papper kan man alltid prova men det finns två nackdelar.
1 Troligtvis blir det inte bra, men de kan fungera perfekt.
Kanske du kan använda dem för kontaktkartor annars?

2 Om papper har blivit skadat pga ålder och du gillar kopierna DÅ har du verkligen problem.

Erik, tack för ditt svar.

Erik Schalin skrev:

2 Om papper har blivit skadat pga ålder och du gillar kopierna DÅ har du verkligen problem.

Detta förstod jag dock inte... Vad menar du?

Vad bör jag köpa istället? Fick följande start-kit rekommenderat på Scan Photo:

Illford Multigrade
AGFA Fix (för både film och papper)
Kodak Stop
TMAX framkallning vätska

Jo om du köper ett papper idag och förvarar det på exakt samma sätt som det lagrade under 8-10 år.....
Sedan kan du göra nya kopior igen.

Kanske inte var klarare...

Du kan kanske inte köpa ett papper idag och få samma resultat som dina gamla papper pga lagringstiden papperet har varit utsatt för.

Jag använder själv Multigrade plastpapper och kör med splitfiltrering.
Ilford håller en hög kvalité.

Papperskontrasten sjunker med åldern. Jag har förstorat med papper som är äldre än så. Visst fungerar det men det är kanske inget för finsmakaren.

Det låter som att jag kan träna på gammalt papper men måste skaffa nya vätskor. Tack för era svar.

Tips på var man köper vätskor och papper i Stockholm?

Kameradoktorn har ett bra sortiment men de är väl knappast billigast i stan. YFO har säkert också en del på lager. Jag kan inte Stockholm tillräckligt bra för att tipsa om något ställe med låga priser men du kan alltid prova med nätbutikerna Photax eller Hegethorns.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar