Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla objektiv till A6000

Produkter
(logga in för att koppla)

upettersson

Medlem
Hej!

Har en del funderingar kring hur äldre objektiv fungerar ihop med en A6000.

Objektiven det rör sig om är följande:
Nikkor-H 28mm f/3.5
Nikkor-H 50mm f/2
Nikkor-PC 105mm f/2.5
Tokina 300mm f/5.5
objektiv.jpg
Samtliga objektiv är pre-AI? Alltså sker ingen kommunikation/automatik med kameran?
Ljusmätning?

Har jag förstått det rätt att dessa fungerar med en F till NEX-adapter när man ställer in kameran på att ta bild utan objektiv?
Har sett väldigt dyra adaptrar, men det är de som bibehåller AF, ljusmätning etc hos nyare objektiv.
För de ovannämnda skulle endast en enkel adapter behövas?
Tips på prisvärda robusta?

Vore toppen om någon erfaren kunde ge lite tips på hur man gör detta på bästa sätt.

Tack på förhand! :)
 
Stämmer, det behövs inget avancerat. Du får ljusmätning ändå. Riktigt billiga adaptrar kan vara lite oprecisa och inte ge rätt avståndsinställning, och dessutom glappa och trista. För ca 300 kronor får man en K&F Concept som jag tycker är pålitliga och mycket prisvärda. De har en lite dyrare "pro"-serie också som jag är mycket nöjd med (kanske 400 kronor). Men jag vet inte om det är någon jätteskillnad.
 
Det är alltså inte mer komplicerat än så, ska bli spännande att se hur de presterar.

Det svåraste verkar vara att välja adapter:adapter.jpg
Finns det några fördelar/nackdelar med dessa?
Samtliga är från K&F Concept.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.