Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla objektiv, ny kamera - hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

stefan_d

Medlem
Jag gick igenom en kartong med gamla grejer, där jag bland annat hittade en gammal Minolta-kamera och en drös objektiv. Jag antar att följande passade till den kameran:

SOLIGOR 1:5.5 F=300mm , (313971)

SOLIGOR 1:2.8 F=28mm , 62*(+) (7697210)

(MINOLTA) MC TELE ROKKOR-PF 1:2.8 F=135 (1559531)


Eftersom jag har en 300D så passar dessa såklart inte på min kamera, men kan det finnas någon adapter som passar för dessa objektiv, eller kan man på något annat sätt "tvinga" på genom lite hantverk? Jag skulle gissa på att de är cirka 18-20 år gamla vid det här laget, men det skulle inte vara helt fel med tre gratisgluggar. Kan ta reda på kameramodellen för Minoltan också.
 
Om alla objektiven har samma bajonett så skvallrar det sista objektivet med sitt namn (MC Rokkor) om vilken fattning det är.

Det är Minoltas gamla manuella fattning som man hade i olika generationer fram till åttiotalets mitt när autofokusfattningen kom. Den är helt annorlunda.

Det går knappast att göra någon användbar adapter mellan de objektiven och EF-fattningen eftersom den skulle behöva rymmas på 0,5 mm. Man kan göra adaptrar med optik som funkar som svaga telekonvertrar, men i den mån det finns såna är de oftast dåliga.

Sälj objektiven till någon behövande eller använd dem tillsammans med Minoltakameran är mitt råd.
 
Tack för ett mycket bra svar.

Jo, jag skulle gissa att det är samma fattning på samtliga. Det var egentligen inga större förhoppningar på att det skulle fungera till min 300D, men det hade såklart varit roligt att få testa kvaliteten på dessa.

I annat fall får jag se till att lära mig analog fotografering, eller sälja allting precis som du skrev. Har tyvärr ingen koll på vad sånt här kan vara värt nuförtiden..(?)
 
I pengar är de tyvärr i princip inte värda någonting idag. Däremot är det ju fortfarande användbara grejer för de som använder systemet. Särskilt Minoltaobjektivet. Gamla piratobjektiv är nog helt stendött.
 
Ett sent svar men kanske något för den som kommer in några år efter och söker svar på samma fråga..

JA! Det finns adadptrar som funkar hur bra som helst!

Jag köpte en "Nikon till Canon" adapter för att kunna använda de gamla objektiven som jag haft sittandes på min Nikon FM (hrmpf... varför bytte jag till digitalt egentligen? *suck*)) på min nya 350D och med det fasta nikkor 24/2,8 på canonen kan jag nästan känna att, ok, det går kanske vänja sig vid det digitala :)
Skärpan blir otrolig och totalt vinjetteringsfri även på största bländare. Fantastiskt.

Innan jag köpte adaptern var jag lite orolig då jag hört en massa rykten om att de inte fungerade och att de kunde fastna på kameran och inte få bort osv (inte för att det skulle göra mig något :) men jag har inte haft några problem och den funkar hur bra som helst och jag har bytt objektiv flera gånger. Dock är knappen för att låsa upp den lite krånglig så testa noga att sätta av och på den på ett gammalt objektiv innan du sätter den på kameran så du förstår funktionen.

Fler adaptrar till folket!
 
Ojsan, den här tråden minns jag. Objektiven har jag faktiskt kvar, men jag vet inte om det är något som kan ersätta de som jag redan har köpt.

Från Nikon till Canon är det nog större chans att man hittar en bra adapter, men som Jim skrev så är det svårt att hitta något i mitt fall. Enda skillnaden är att jag bytt från 300D till 20D sedan dess, samma fattning alltså, så steget från en ännu okänd analog kameramodell av märket Minolta med närmare 20 år på nacken, till Canon EOS DSLR är nog svårare. "MC Rokkor" är det enda jag har att gå på. Jag är fortfarande nyfiken på hur objektiven presterar så för min del är det nog enklare att bara köpa lite film och köra "old-school".

Kul att du kunde använda dina Nikkor på canonen, har inte kört Nikon, mest lekt några gånger med en D2x men deras gluggar verkar vassa. Och grattis till övergången till digitalt ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.