ANNONS
Annons

Gamla KONICA T, TC, T3 + tillbehör - värda vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

atlantic

Ny medlem
Hej!

Min far har några gamla kameror med tillbehör och är nyfiken på vad de kan vara värda.
Kamerorna är:

KONICA Autoreflex T
KONICA Autoreflex TC
KONICA Autoreflex T3

Optik:

Auto Chinon 2,8 F 135 mm
Tokina Wide-Auto 1,8 28 mm
Tokina 80-200 mm 4,5
Expert MC Auto Tele Converter 2 x for KONICA
Aroma Auto Tele Converter 2 x Multi-coated
2 st skylightfilter
2 st närbildsfilter
1 st grönfilter
1 st orangefilter

Bonuskamera:

YASHICA Mat 124-G

Har någon en aning om uppskattat värde för någon eller fler av pinalerna så får ni gärna göra er röst hörd.
Alla svar tas tacksamt emot.

Sälj dem inte i sverige, lägg ut dem på internationella eller tyska ebay.

Bägge varianterna kan användas för att kolla ungefärliga priser. Kolla de som säljs med fast pris, buy now eller sofort kaufen och lägg till koefficienter för skick, överpriset som säljare oftast tar och eventuellt affektionsvärde.

T3:an går i Tyskland för mellan 55 (med tamron optik) och 355 (hus) euro. Den enda på amerikanska ebay går för $104. Det är synd att man inte kan kolla statistik från ebay, det hade varit grymt. Det kanske man kan iofs, har inte letat så noga.

I Sverige kan du tyvärr inte räkna med att få mkt för dem. Finns väl en del folk på tradera som har bra koll, men lägg i så fall ett högt utropspris.

Analoga kameror har inget större värde i Sverige. Detta då den analoga fotografin har "dött" snabbare här än i omvärlden. Har själv bortåt 10 analoga systemkameror som jag vet att jag inte kan få just något för i Sverige. Troligen skulle det kosta mig mer att sälja dem än att ha dem kvar.

Men jag ser inte varför du anser att det är ett problem? Ebay är lätt och med paypal är det inga problem med betalningar, som det var förr mellan privatpersoner (tänker då på banköverfringar med extra avgifter osv., paypal är ju nästan gratis i jämförelse).

Jag la ut mina gamla Konica-objektiv på Tradera och tyckte jag fick oväntat bra betalt. Däremot har jag behållit mitt TC-hus och normalen 40/1,7 om jag minns rätt. Använder prylarna som rekvisita ibland.

Konica AR lens to Panasonic G1 GH1 micro 4/3 adapter

.
Nu finns det en adapter för Konica Hexanon AR objektiven direkt till m4/3. Den kan hittas på eBay, om man söker på rubriken ovan.

Fördelen är att man inte behöver mekaniskt modda de gamla gluggarna, samt inställningsskalan för avstånd hamnar centrerat. För användning tillsammans med klassiska Four Thirds kameror, behöver man som tidigare dock modifiera bajonetten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar