Annons

Gamla kameror Voigtländer att sälja? Hur sätter man pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

brunotheman

Medlem
Vi tömmer mina morföräldrar hus, min morfar gick bort -91 och var allmänt pryltokig, vi ha hittat två Voigtländerkameror som ser ut att vara i gott skick, min morbror säger att den ena är oanvänd.
En del objektiv, fodral och prylar (se bilder), jag har svårt att säga något om skicket utom att de ser bra ut.
Hur prissätter man något sådan, är det här på denna sidan som jag säljer bäst eller ska jag gå till en fotoaffär istället? Några tips?

Finns även en liten spionkamera och två projektorer som också ser fina ut, vet inte om man får något för dem?
 

Bilagor

  • 20240808_090235.jpg
    20240808_090235.jpg
    5.1 MB · Visningar: 105
  • 20240808_090247.jpg
    20240808_090247.jpg
    4.6 MB · Visningar: 94
  • 20240808_090345.jpg
    20240808_090345.jpg
    4.2 MB · Visningar: 89
  • 20240808_090551.jpg
    20240808_090551.jpg
    4.1 MB · Visningar: 85
  • 20240808_090806.jpg
    20240808_090806.jpg
    4.7 MB · Visningar: 95
Skicket verkar väldigt fint med originalkartonger, det kan locka samlare.
LP-foto har auktioner. Om deras kundkrets är internationell eller inte vet jag inte.
Annars är det väl att auktionera ut de på ebay internationellt som borde locka flest köpare.
 
Sådana prylar hittar man på Tradera som är en bra plats att aktionera ut på. Själv aktionerade jag ut ett antal fotoböcker med gott resultat där. Funkar fint och lätt med internationella , åtminstone EU, köpare. Sålde till Tyskland och Nederländerna, där betalar man bra.
 
Sådana prylar hittar man på Tradera som är en bra plats att aktionera ut på. Själv aktionerade jag ut ett antal fotoböcker med gott resultat där. Funkar fint och lätt med internationella , åtminstone EU, köpare. Sålde till Tyskland och Nederländerna, där betalar man bra.
Funderade på tradera, men var inte säker på om det blir tillräckligt "tryck" för såna här grejer där att de säljer, men det kanske det är?
 
Funderade på tradera, men var inte säker på om det blir tillräckligt "tryck" för såna här grejer där att de säljer, men det kanske det är?
Det beror väl på om det är en ovanlig/unik variant av ett unikt märke som är oanvänd. Annars finns det gott om sådant här ute på marknaden. Kolla med LP. dom vet vad man kan förvänta sig.
Söka på Ebay ger också en bra uppfattning om prisläge.
Sällsynta Leica och Nikon, Rollei från är väl dom som är riktigt heta från 50/60tal.
Kamera i mitten är en:

Voigtlander Prominent Synchro Compur 35mm Camera w/ Nokton 1:1.5/50 Nice​

7000kr på Ebay. Svårare än så är det inte.....
 
Senast ändrad:
Tänk på att LP-foto, likt de flesta auktionsfirmor, tar en nämnvärd summa. Ca 42,5% + 40 kr per objekt om jag inte tittat fel. Plus att 100 kr per bild i katalogen kan tillkomma. Kan ju vara värt det för trygghet och smidighet men mest så att man är medveten om att det kommer med ett pris.
 
Det beror väl på om det är en ovanlig/unik variant av ett unikt märke som är oanvänd. Annars finns det gott om sådant här ute på marknaden. Kolla med LP. dom vet vad man kan förvänta sig.
Söka på Ebay ger också en bra uppfattning om prisläge.
Sällsynta Leica och Nikon, Rollei från är väl dom som är riktigt heta från 50/60tal.
Kamera i mitten är en:

Voigtlander Prominent Synchro Compur 35mm Camera w/ Nokton 1:1.5/50 Nice​

7000kr på Ebay. Svårare än så är det inte.....
Tack! Jag tänker mer vad man kan väna sig med tillbehör och fodralen och allt sådant, som känns svårt att få grepp om pris. Sedan känns det svårt att säga hur skicket verkligen är då jag inte har filmrullar från den i dagens skick och kan verifera med.
Därav kanske det känns bättre med LP-foto då de gör en riktig kontroll.
Tack för att du tog fram namnet!
 
Tänk på att LP-foto, likt de flesta auktionsfirmor, tar en nämnvärd summa. Ca 42,5% + 40 kr per objekt om jag inte tittat fel. Plus att 100 kr per bild i katalogen kan tillkomma. Kan ju vara värt det för trygghet och smidighet men mest så att man är medveten om att det kommer med ett pris.
När jag läser ser jag 20% plus fotoavgift?

Vad kostar det att sälja hos er – och vad får jag ut?​

  • Vi tar 20% provision eller minst 150 kronor när ett föremål säljs.
  • Vi tar ut en publiceringskostnad med 100 kronor per bild i den tryckta katalogen (Normalt en bild per utrop).
  • För bilderna på hemsidan tar vi inte ut någon kostnad utan det ingår (Normalt 4 till 5 bilder).
  • Moms (Mervärdesskatt) ingår i alla avgifter.
Räkneexempel: Ett objekt säljs för 1000 kronor. Det avgår 20% provision (200 kronor) och en bildpubliceringskostnad i den tryckta katalogen (100 kronor). Du får 700 kronor utbetalt till ditt konto.
Edit:
Ser att de tar ut en köparprovision, men det ligger ju utöver säljpriset så tänker att det inte "syns" i katalogens pris.
Sedan blir det ju som att de ta en liknande procent som du nämnde då.
 
När jag läser ser jag 20% plus fotoavgift?


Edit:
Ser att de tar ut en köparprovision, men det ligger ju utöver säljpriset så tänker att det inte "syns" i katalogens pris.
Sedan blir det ju som att de ta en liknande procent som du nämnde då.
Ja, både säljare och köpare betalar provision. Det blir mycket pengar. Om du säljer en pryl på Tradera för 3000 kr får du behålla 2700 kr. För att du ska få lika mycket pengar via auktionsfirman måste köparen betala ungefär 5000 kr.

Jag har sålt en del gamla prylar, både fotogrejer och annan elektronik, på Tradera och fått bra betalt, ibland mer än vad folk samtidigt begärde för motsvarande här på Fotosidans köp&sälj.
 
Vi tömmer mina morföräldrar hus, min morfar gick bort -91 och var allmänt pryltokig, vi ha hittat två Voigtländerkameror som ser ut att vara i gott skick, min morbror säger att den ena är oanvänd.
Den vänstra kameran på första bilden är en Voigtländer Prominent. En mycket fin, men överkomplicerad, tysk kamera från 1950-talet. Det går inte att se vilket objektiv som sitter på kameran, men det ser ut att vara ett ganska ljusstarkt objektiv.

Den högra kameran gissar jag är en Voigtländer Bessamatic. Objektivet på den är ett Septon 50 mm f/2.0. Ett ganska ljusstarkt objektiv.

För drygt fyra år sen köpte jag två stycken Prominent med ett Ultron 50 mm f/2.0 och ett Skoparon 35 mm f/3.5 för 3000 kr. Det var nog ett fyndpris så mer än så borde din morfars kameraprylar gå att sälja för. Det finns ju två till objektiv. Det högra är intressantare än det vänstra.

Det gäller att hitta rätt köpare, som uppskattar den här sortens gamla kameror. Grejerna ser ut att vara i mycket fint skick, vilket samlare också uppskattar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.