Annons

Gamla kameror, identifiering och värdering?

Produkter
(logga in för att koppla)

hkman

Ny medlem
Jag har just rensat ur min mors kåk och kommit över fyra kameror som va nära att slängas men jag hindrade detta.
Kanske kan någon hjälpa mej att berätta om dom är något att ha kvar och om dom kanske tillochmed har något värde.
Jag är väldigt väldigt amatör på kameror och vet just ingenting.

Kamera 1:
Miranda verkar vara märket, sen står det "Auto Sensorex" och "EE" på den.
På objektivet, som går att ta loss står det 1:18 f=50mm.
Kameran är i fint skick och den verkar ta en bild när man drar fram filmen och smäller av ett kort.
Fodralet, som är någon skinnimitation ser ut som nytt.

Kamera 2:
Märket verkar vara Voightländer och modellen verkar heta "Vito automatic".
Objektivet verkar vara fast monterat och det står 2.8/50 på det.
Fodralet, som består dels av plast och dels av "skinn" har några skador i övre hörnen.
Även denna verkar fungera.

Kamera 3:
Den här ser väldigt gammal ut, märket verkar vara "Zeiss Ikon". Den är en sån kamera som man har sökaren så att man tittar ner i kameran. Det är som en liten skärm där.
Modellen verkar heta Ikoflex och den har två linser i fronten.Kameran har naggats lite i färgen men inte farligt mycket och bara på utsatta kanter.
Fodralet, gjort i skinn eller kanske skinnimitation är i gott skick, dock lite naggat på vissa platser.
Kameran verkar fungera.

Kamera 3:
Det här är en gammal filmkamera. Kan tänka mej att den är något liknande den som amatörfotografen som filmade skotten mot JFK på 60-talet.
Tillverkare verkar vara Mansfield Industries LTD. Modellen verkar heta Holiday II.
Den har tre objektiv, man kan liksom vrida på en platta som dom sitter på för att välja vilket objektiv som skall användas.
Man vevar upp den, veven har dock förlorat själva greppet som man vevar med, armen är dock kvar så den går att veva upp. När man sedan skjuter film så tickar den på och får filmen att snurra så den verkar fungera.