Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla Kameror (Erneman, DRP)

Produkter
(logga in för att koppla)

mjonsson

Aktiv medlem
Nu har jag en, vad jag tror kallas, "Klapp" kamera i min hand. Det är en relativt enkel lådkonstruktion (för 6x6 film ser det ut som). Den har två okular, för stående och liggande motiv. Den har fast optik med utlösare och uttag för tråduslösare, tre olika bländar val märkta med M12.5, Z12.5 och Z25. Framtill är kameran märkt med texten "Erneman" och "D.R.P". Denna text är inristad förhand, precis som om leverantören/försäljaren gjort det. Baktill är kameran märkt med en försäljarskylt med texten "Lagerström Hälsingborg". Invändigt finns även ett serienummer, 1010449.

Önskar all möjlig information om denna kamera.
Återkommer med foto under kvällen.

/Mattias

Verkar som en lådkamera och inte klappkamera. "M" och "Z" betyder "moment" och "zeit" och står för slutaren, om man vill ha slutare som öppnar och stänger på ett "klick" eller ha den öppen så länge man vill. "Z" kallas "T" för "Time" på andra kameror.

D.R.P. Står för Deutsches Reichspatent och har inget med kameramodellen att göra, mer än att upplysa om att den är patenterad. Efter kriget heter det D.B.P. för Deutsches Bundespatent.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar