Annons

Gamla hel-manuella objektiv på K200D

Produkter
(logga in för att koppla)

Leifson

Aktiv medlem
En bekant har ett antal fina Pentax-K-objektiv som dock inte har någon bländar automatik (dvs inget A-läge på bländarringen).
Han vill köpa en digitalsystemkamera och frågade vad han ska välja, och jag svarade spontant att med en Pentax K200D kan han utnyttja sina gamla objektiv.
Jag tänkte att han fortfarande kunde använda tidsautomatik iallafall.

Efteråt blev jag lite fundersam på exakt vilka begränsningar han drabbas av. Jag läste manualen till min K100D och den antydde att den kunde ge exponeringsfel????

Jag satte på ett av mina gamla KA-objektiv, satte fast bländartal på bländarringen och testade med tidsautomatik och olika bländartal.
F-värdet i sökaren visade bara streck men exponeringarna verkade helt okej och likadana mot samma motiv.

Kommer han att kunna använda sina objekt med samma resultat som jag fick?

Vad menas med manualens antydningar om exponeringsfel? När isåfall inträffar detta?

Den ljusmäter vidöppen. Så är det ljust ute så kommer den att mäta fel. Den mäter vidöppet men bländar ner när du tar fotot.

Om inte objektivet kan stängas ner så den mäter stängd.

Hur går detta till egentligen?

Jag trodde att även min kamera med modernare objektiv ljusmäter med helöppen bländare. När man tittar i sökaren är ju bländaren fullt öppen, det är ju därför som optisk skärpedjupskontroll existerar, så att kameran bländar ned till det värde jag egentligen vill ha.

Om objektivets bländartal kan avläsas av kameran kan den mäta vid full öppning och räkna om tiden till den önskade bländaren.

Jag gissar att med helmanuella objektiv kan inte bländartalet avläsas, men vad gör kameran då?
Gissar den bara på ett bländartal eller vad?

K200D funkar väl som K100D med K objektiv:
Tillåt manuell bländare i menyn
Ställ in optisk nedbländning
Ställ in manuell exponering
Välj bländare på objektivet
Tryck på AE-L (för nedbändning/exponeringsmätning)
Ta bilden.

Kamerorna mäter "alltid" på full glugg, men med gluggar från och med A eller KA så vet den moderna kameran vad du ställt bländarringen på. Samt att kameran kan ställa in bländaren.

Med K eller M objektiv på en "ny" kamera så känner inte kameran av vad du ställt in bländaren på, så då måste den mäta med nedbländat objektiv(AE-L knappen).

Gröna knappen gäller K10/20D.

Aaaaa, nu fick jag till det.

Det innebär att det inte är så jobbigt att fortsätta använda de gamla objektiven som jag var rädd för.

Tack för hjälpen!

Leifson skrev:
Jag gissar att med helmanuella objektiv kan inte bländartalet avläsas, men vad gör kameran då?
Gissar den bara på ett bländartal eller vad?

Man bländar ner kameran (AE-L på K200D och K100D) i M-anuellt läge. Då mäter kameran upp det infallande ljuset vid det aktuella bländartalet och räknar ut en tid utifrån det.

Exponeringsfel kan förekomma ja, och det beror på flera faktorer. Gamla objektiv kan vara tröga i bländarna eller inte ha exakt länkage för bländaren, sedan så kan ljus komma in via sökaren och påverka ljusmätningen, och så är det ju klassisk centrumvägd mätning som används och inte modern flerfältsmätning. Centrumvägd mätning drar ljusa och mörka scener till mellangrått.

Det går att ta alternativexponeringar om man vill. Bäst är att prova kameran först med objektiven och lära sig hur den exponerar i olika situationer, så lär man sig om det behövs exponeringskompensation eller inte, och hur mycket som behövs om det skulle behövas. En god hjälp är histogrammet i kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar