Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla glasmonterade dior, förvaring etc.

Produkter
(logga in för att koppla)

TLEC

Aktiv medlem
Har ett runt 400 gamla dior som min far tog i Gaza -57/58 (III-bat).
Tanken är att skanna in dem och sedan på något sätt "konservera orginalen".
Samtliga är glasmonterade i Al-ramar.
Tanken är att montera om dem i CS-ramar, Dels för att rengöra dem och dels för att underlätta inscanningen.

Mina undringar är:
1. Finns det risk för att diorna har fastnat i glaset och blir förstörda vid demontering?
2. Bästa sättet att rengöra dem innan inscanning?
3. Hur är lämpligaste sättet att långtidsförvara dem? (funderar på kvävgasatmosfär i frysen, eller?).

Andra råd och förslag mottages också med tacksamhet
.
Samma fråga om lagring gäller också all smalfilm jag har liggande (måste dock bygga mig en scanner, för att kunna digitalisera dessa först).
Beträffande smalfilmen, vilket är bäst för att skarva tape (om det nu överhuvudtaget går att få tag på) eller limma?
Vid tapeskarvar så gissar jag att man är tvungen att klippa diagonalt?
 
Har ett runt 400 gamla dior som min far tog i Gaza -57/58 (III-bat).
Tanken är att skanna in dem och sedan på något sätt "konservera orginalen".
Samtliga är glasmonterade i Al-ramar.
Tanken är att montera om dem i CS-ramar, Dels för att rengöra dem och dels för att underlätta inscanningen.

Mina undringar är:
1. Finns det risk för att diorna har fastnat i glaset och blir förstörda vid demontering?
2. Bästa sättet att rengöra dem innan inscanning?
3. Hur är lämpligaste sättet att långtidsförvara dem? (funderar på kvävgasatmosfär i frysen, eller?).

Andra råd och förslag mottages också med tacksamhet
.
Samma fråga om lagring gäller också all smalfilm jag har liggande (måste dock bygga mig en scanner, för att kunna digitalisera dessa först).
Beträffande smalfilmen, vilket är bäst för att skarva tape (om det nu överhuvudtaget går att få tag på) eller limma?
Vid tapeskarvar så gissar jag att man är tvungen att klippa diagonalt?

Hej Tomas.
Väldigt ofta men inte alltid händer det att dior som ligger i ramar av aluminium siter fast även att det kommit klister på bilden. Du kan alltid börja med att skölja bilderna/filmen i inte för varmt vatten. Om det inte hjälper så säljer bla. Photax i Nybro (www.photax.se) - Tetanal Film Cleaner Spray för att göra rent film med.
Sök på vänstersidan under film,kemi, mörkrum. Sedan kemi och där under övrigt.
Vad gäller hur du bevarar diorna för framtiden så är din tanke att lägga de i nya glaslösa ramar som jag ser det absolut bäst. Bästa förvaringen av diorna är att dom finns i lådor och i jämn temperatur. Jag har dior som är över 60 år och de har jag förvarat som sagt i jämn rumstemperatur utan problem.
Lycka till, bilderna efter din far förtjänar finnas ¨kvar för framtiden. Många håller inte med mig och skriver säkert att scanna och släng originalen. Jag undrar vad som händer med den digitala utvekligen, kommer man att kunna "läsa" bilderna om säg 50 år ?
 
Hej Rolf, Tack för dina förslag, skall beställa hem lämpliga medel för säkerhets skull, tänkte också skaffa en kolfiberpensel, tryckluft har jag redan, så rengöring kommer nog inte bli några större problem.

Mina största farhågor är att bilderna bleknar med tiden.
Nåväl, får se vad som händer med den biten framöver.

Slänga orginalen, Aldrig i livet, där håller jag fullständigt med dig.
Ja, bilderna är nog ett relativt unikt tidsdokument, eftersom i princip allting på bilderna numera (sedan typ 30-40 år) är sönderbombat, till fullständig o-igenkännelighet, typ.


När detta är gjort, så vidtar nästa problem, bygga en smalfimscanner som tar dubbel-/standard-8.

Gissar att det bästa där är och försöka få tag på en vettig DSLR, med ett API, så jag kan styra den från dator, omvändningsringar och lämpligt objektiv.
Fixa filmframmatning, belysning( troligen blir det RGB-LED och någon form av Vitbalansstyrning på LEDarna).
Sedan är det väl bara att låta en sån maskin surra och gå, tills alla 8 timmar film är "avfotad", sätta samman alla bilder till en film, och köra telecine på det hela för att få upp filmahastigheten.
Klart!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.