Annons

Gamla gamla objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

strixnebulosa

Aktiv medlem
Jag har ett gammalt Tele-Universar 400mm objektiv som jag köpte för ca 30 år sedan. Det förseddes med en adapter för olympus OM1 - tror adaptern hette T4 , eller var det en annan siffra.

Nu undrar jag om det finns en chans att jag skulle kunna använda detta gamla manuella objektiv med min Pentax K10D?

Vilka grunkor måste jag i så fall skaffa för att det ska funka?

M42 till Pentax K bajonett.

Om det är ett objektiv med M42 gänga. Men det är nog rimligt att anta. Finns att köpa från diverse ställen, bla direkt från Pentax.

Det är 2 villkor att uppfylla för att du skall kunna använda optiken på en Pentax K10D.

1. Du behöver en T4-M42-fattning.
2. Du behöver en adapter M42-K bajonett.

Att hitta en T4-M42-fattning är nog inte så lätt. Eventuellt kan det finnas i gömmorna hos någon fotohandlare som några år på nacken. Så jag bedömmer chansen att använda detta objektiv på din nya kamera som relativt liten. Tyvärr.

eftersom det är manuellt det handlar om, så borde någon kunna tillverka ett par såna ganska lätt, om det bara är en konverter från olika gängor och storlekar?

När jag tar av adaptern är diametern inunder 51 mm precis.
3 mm in på objektivcylindern är det ett spår där adaptern fästs med tre små skruvar ca 1 mm i diameter.

Om detta beskriver en T2 adepterkoppling så finns det direkt adepter till pentax K - bara att det inte finns i lager...

Det står varken T2 eller T4 eller nåt sånt nånstans, och inte fan minns jag exakt efter 30 år heller.....

Chinon?

Hörde om en kille som använde chinon objektiv på sin k10d, kan dett vara rätt?
Har nämlig en massa chinon objektiv(inte att dom är så bra)
DEtt kunne ju vara skoj?

Jo, det tyder på att det är den gamla T2-fattningen det handlar om. När jag tänker efter så var T4 en fattning som Tamron använde på objektiv där nedbländningen gjordes från kamerahuset. Och för exempelvis Minolta så fanns det en överföring av bländarvärdet till exponeringsmätaren. Och T4 har inga likheter med den betydligt enklare T2.
T2-fattningen var vanlig på de billiga långa teleobjektiven.

chinon funkar

Jag har chinon 50mm 1 1:9. Det funkar med viss exponeringsproblematik... det där med att trycka på grån knapp och få en underbart exponerad bild funkar i den bästa av världar och som det ser ut idag så är den världen tyvärr inte här ;-)

Men lite kompenserande med slutartid så blir det bra...

Liten fråga så här om någon läser... mitt ovan nämda objektiv verkar inet hitta helt rätt fokus... något tips?

Kram

Objektiv med K-fattning går att montera (eftersom det är en Pentax fattning)... och M42/skruvfattad med adapter.

Ricoh Rikenon ska man vara försiktig med, iaf de som har KP/AR fattning med A-läge på bländarringen. Fysiskt påminner de om Pentax K-fattning och de kan monteras, men de har en kontakt för den elektriska bländaröverföringen som kan fastna i skruven för autofokusen och då fastnar objektivet på kameran. I värsta fall går kameran sönder när man försöker få loss det.

Hälsar
R

Jag kom över en T-mount for Pentax K och den fungerar prima! Det hann i och för sig att bli mörkt innan jag fick på den på objektivet men jag lyckades ta en bild av fågelholken utanför förnstret med B-läget på kameran. I morgon blir det säkert en promenix till något fågeltillhåll för att prova vad mitt gamla Tele-Universar går för. Stativet får jag också släpa med mig för det är inte så ljusstarkt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar