Annons

gamla fotopapper ok?

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
har fått tag i ett stort (säkert 30-40 kartonger) parti gamla svartvita fotopapper från en vänlig donator. de är gamla (5 år kanske), några säkert riktigt gamla (20 år?). jag tänker nu testa dem för att se vilka som är slöjade och vilka som är bra. hur gör jag det enklast? tänkte framkalla dem oexponerade för att se om de fortfarande är vita. är det smart eller bör jag exponera dem för att kontrollera kontrasten osv?

och slutligen, tror ni att pappren är användbara? en sökning visade att fem år gamla papper kan vara värdelösa, men 20 år gamla kan fungera fint, beroende på papperstyp... det är mest forte fiberpapper, både multigrade och fast hårdhet. ett fåtal ilfordpapper. förvarade i rumstemperatur. vad säger ni?
 
De flesta ska nog funka. Jag har kopierat mycket på gamla papper. De flsta har funkat. Det har mest varit en del äldre plastpapper som inte funkat.

De mest underbara pappren var Kodak Bromesko inköpt 1967 respektive 1969. Tänk om jag kunde hitta ett lika bra papper idag...
 
Det beror helt på från papper till papper. Jag har även fått använda ca 5 år gamla papper och en del fungerade fenomenalt medan andra inte dör till något.. Lättast är det att prova sig fram och de som inte fungerar kastar man bort. Om alla förpackningar är oöppnade är chansen ännu större att det skall lyckats.

Ett fenomen som dök upp med en sort (kommer inte ihåg vilken) var att pappren rullade ihop sig kraftigt när de torkade, men annars gick det bra.

Härä är ett inskannat foto som är framkallat på 5 år gammalt papper:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=186103&pf=43803
 
Det bästa är att försöka få tag på ngn som har likadana papper fast nya.

Gör en vettig kopia på det nya och sedan en på det gamla.

Jag har stora gamla Ilford 44M multigrade som säkert är ca 10 år. Skillnaden är tydlig och enkel att kompensera. De nya och mindre, läs billigare, 18*24 använder jag för att komma fram till rätt tider. Sedan lägger jag i ett stort och ökar kontrasten 1 steg och då blir resultatet lika. Sedan vet jag inte hur detta påverkar bildens åldring.
 
Aviator skrev:
...Lättast är det att prova sig fram och de som inte fungerar kastar man bort...
Är man miljövän kör man alla papper man inte vill använda genom fixbad för att lösa ut silvret som sedan återvinns.

Jag gör det...

Fotopapper har cirka 2g silver per kvadratmeter och en hundrapack 18x24 är ungefär 4 kvadratmeter.
 
Gamla papper brukar förlora i hårdhet, de bli mjukare vilket man kan få kompensera för. Men i och med att olika papper åldras olika utvecklas varje bunt till sitt eget unika uttryck, dvs du kan använda gammalt papper kreativt. En bekant till mig har kört med gamla Orwopapper som blivit rejält mjuka och hon har skapat några riktigt fina drömlika bilder som inte hade varit lätta att ta fram om inte det gamla mjukare pappret hade använts.

/E
 
återvinning blir det inte frågan om. inte än i alla fall. måste kolla om något går att använda.

men hur ska jag testa? exponerade eller oexponerade? kanske göra två omgångar och testa att exponera de som fortfarande är vita efter framkallning.
 
Jag skulle prova med att exponera ett riktigt foto som du vet hur skall se ut. Då ser du lättast om det finns tillräckligt med kontrast osv. Glöm inte provremsan ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.