Annons

Gamla dia bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikru

Aktiv medlem
Hej

Har tagit hand om en massa diabilder från slutet av 40 talet och framåt och kan konstatera att det som är taget med Kodachrome och pappers ramar är fortfarande av mycket god kvalitet. Tyvärr så har bilderna förvarats i en källare och bredvid skåpet så har han haft en mindre snickeri verkstad så del diabilder har rätt mycket dam på.

Hur ska jag rengöra smutsiga gamla dia bilder för jag tänkte scanna in dom efteråt.

Har även ett par hundra bilder i ett stereo DIA format som varit populärt i USA på 40-50 talet och man ska ha en speciell apparat för att kunna se dessa bilder. Även dessa tänkte jag scanna in men undrar var man kan hitta apparater för att kunna se dessa bilder.

Har nyss köpt en Epson 4990 Flatbädd scanner som verkar kunna scanna gamla dia bilder hyfsat bra.

Mvh
Fredrik
 
Börja med svag tryckluft.
Och prova sedan en antistatborste men det lär ta tid.

jag tror att du kan skanna stereobilderna och slå ihop dem med datorteknik. Jag har sett äkta stereobilder som är tagna på dia, det är en häftig upplevelse. Jag har för mig att de visades med digitalrojektor.

De var tagna med dubbla hus som sitter på ögonens avstånd mellan optikerna. Samtidigt var avtrycken sammankopplade.
 
Jag har ju ingen uppfattning om hur dammiga dina dia är men det låter som att dammsugning av emballage och dialådor är ett naturligt första steg så att damm inte yr omkring vid hanteringen.

Är de enskilda diabilderna väldigt dammiga kan ju även de dammsugas från kanten om du förstår vad jag menar, dvs så att du får luftströmmen att samtidigt strömma förbi båda sidor.

Sedan får det bli tex en vanlig blåsborste inför varje skanning. Har du väldigt torrt får du troligen problem med statisk elektricitet och en antistatisk borste kan vara till hjälp. Annars kan du försöka hålla till på en rentorkad diskbänk av plåt, den är jordad och problemet med statisk elektricitet brukar minska kraftigt.

Tänk på att Kodachromedia visserligen har god beständighet när de lagras mörkt men bleks snabbt om du tittar på dem i projektor. Kolla med lupp på ljusbord istället innan skanningen.
 
Jag använder PEC-PAD:s dukar tillsammans med PEC-12 för att torka av diat. Det blir inga repor på diat. Det tar någon minut att ta ut diat ur ramen och tvätta det, men den tiden tjänar sedan igen mångdubbelt genom mindre städning i PS.
Jag köpte mina grejor från USA genom en kompis men har nu sett att YFO har dukarna. Försök att hitta PEC-12 det är gjort för att städa dia. Sök på nätet. Tror att det finns en återförsäljare i Norge.
 
Tack

Tack för hjälpen.

Har införskaffat tryckluft och igår kväll så tog jag bort gamla glasramar och monterade på plastramar utan glas.

Nu återstår det hur jag ska rengöra Kodakrom pappers ram bilderna eller om scannern fixar det.

Mvh
Fredrik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.