Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla blixtar till ny systemdigital

Produkter
(logga in för att koppla)

RolleJ

Aktiv medlem
Föll för frestelsen att inhandla KM D7d på expert
Ställdes inför frågan hur man smartast kan använda gamla blixtaggrgat på denna nya superkamera. Minoltas blixtsko är tydligen en egen konstruktion som inte stämmer med gamla "analoga" blixtar.Jag har ett antal gamla blixtar av märket canon och även en Pentax AF 400 FTZ. Tacksam för tips hur jag kan använda någon av dessa.

Jag har köpt en sådan här
som jag hoppas kunna köra studioblixtar och mina gamla manuella blixtar med hjälp av.

Jag har dock inte fått den än så jag kan inte säga hur väl(om) det fungerar.

Vänta, 7D har väl en PC-blixtsync som du kan koppla in gamla manuella blixtar med?

Förståss ska man inte vänta sig att någon automatik fungerar med icke-minolta blixtar.

/Richard (som har en 5D, utan PC-blixtsynckontakt)

Använd bara inte FÖR gamla blixtar på en modern kamera, de kan ha synkspänningar på flera hundra volt och det klarar inte de flesta moderna kameror av.

Som jag har förstått det så brukar PC-synkkontakterna vara anpassade för högre spänningar medan blixtskokontakterna inte är det?

Det är vad jag har hört men jag lämnar inga garantier.

Studioblixtar brukar väl också ha höga spänningar?

Just tittat lite på saken med min egen 20D. Spänningen kan enkelt mätas upp över anslutningskontakterna till blixten men en multimeter. Olika kameror klarar olika volttal, 20Dn klarar ex. 250V medan föregångaren 10D endast klarade 6V. Kolla upp maxspänning för PC och blixtsko noga innan ni testar/

Niklas
(som precis lyckades få ett motstånd att ta eld när han ville få ner ljusstyrkan på en gammal blixt:)

Var hitar jag en kabel

som passar till detta uttag på min pentaxblixt med en PC-synkkontakt i andra änden som passar i min D7D ?

Blixtaggregatet kan jag ju montera på en blixtskena men anslutningen till kameran är ett problem

Bilagor

• blixt1.jpg
    blixt1.jpg
    930 bytes · Visningar: 192