Annons

Galna prisskillnader!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Douglas Johnsson

Aktiv medlem
Ska över till usa i höst och satt och kollade lite objektivpriser på nätet.
Sony 100 f/2.8 kostar på Cyberphoto 8995:-
Samma objektiv kostar på B&H Photo $620 vilket blir ca 4400:-
Med andra ord kan jag köpa två stycken och en dosa snus och fortfarande komma billigare undan än i sverige... Skatterna kan inte göra all den skillnaden....
Tittar man på andra tillverkare, så skiljer det inte alls så mycket på gluggarna. Är det bara i sverige som Sonyoptiken är svindyr?
Sony 135 f/1.8 Carl Zeiss kostar under 10.000:-!!! inte farligt tycker jag.

men snus är svårare att få tag på i staterna.

bara köp. om det är macrot du menar så får du gärna köpa ett till mig också. du får 300 kr i dricks. allvarligt, alltså.

i övrigt är ju priserna bättre i USA tack vare den låga dollarn. Problemet är, tycker inte jag, först och främst de höga priserna på SONY-optiken utan det faktum att det är väntetider hit och dit. Att man inte får tag på det man vill ha.
Å andra sidan köper ju inte jag så mycket nytt, men det är lite mer principen. För man är ju rädd om sitt märke, vill att det ska finnas kvar.

...Med andra ord kan jag köpa två stycken och en dosa snus och fortfarande komma billigare undan än i sverige... Skatterna kan inte göra all den skillnaden....

Skall du resa gratis över till USA, med ett fraktfartyg, typ bananbåt?
:), :), :)

Biljetten kostar det den kostar, veresig jag köper optik eller inte, och dit ska jag. Så eventuell optik blir ju bara en bonus...

Även om man räknar på 6,7% tull (optik) och 25% moms, totalt 33% så blir det ändå bara knapt 5800. (tja frakten också, men den kan ju variera, och totalt sett bli väldigt liten).

Det enda sättet vi konsumenter kan pâverka nâgot är att köpa där det är billigast, i det här fallet i USA.
Det ger ett av tvâ tänkbara resultat, Sony Sverige upptäcker att dom säljer väldigt fâ objektiv och sänker priset för att konkurrera, eller sâ höjer dom priset för att kompensera inkomstbortfallet.
En tänkbar tredje väg är att dom vägrar befatta sig med importerade produkter, men hur ofta behöver man service?

Sâ en massiv köpbojkott till prisnivân krypit ner lite kan kanske hjälpa, eller sâ fâr vi alla importera i fortsättningen.
Att pâtala problemet för Sony sâ fort man fâr chansen, pâ mässor o liknande är givetvis oxâ bra.

Jag beställde ett av de sista Minolta 100/2.8 macro (D) från bhphotovideo för några veckor sedan. Med frakt/tull/moms och allt gick det på 5500... jag tycker jag gjorde ett riktigt klipp med tanke på att sonyoptiken som optiskt är identisk kostar typ 9000 i sverige.

Mellanvarianten om man inte har vägarna förbi något billigt land och inte vill böka med moms etc är att kolla priserna i tyskland. Sony 100mm finns för 7200-7300:- där så i just detta fallet så verkar det löna sig att beställa från usa trots moms och tull men i många fall så tror jag att det blir billigast från tyskland.

Tänk på att det är moms på frakten också, även om det inte blir någon större summa så plockar det på.

Butikspriserna här i Tyskland har varit pâ väg nerât,sakta, men fortfarande skiljer det mycket mellan butik och nätpris.
Momsen höjdes med 3% i januari och är nu 19% här vilket börjar slâ igenom nu.
De flesta butikerna gick ut o pâstod att dom skulle bjuda pâ momshöjningen, men det verkar vara glömt nu. Sâ priserna stabiliseras nog snart.

Man kan fortfarande köpa ny Minolta optik i en del butiker, men det är sällan dom riktiga godbitarna. 50mm macro finns, 50mm f:1,4 finns, nâgra normalzoomar, t ex 24-105 har jag sett.

Var in i butiken idag en sväng, 28-135 390Euro, 20mm f:2,8 650 Euro, 50mm macro frågade jag inte på , men det fanns ett par av varje, helt nya.

...Glöm inte att lägga till delstatsskatten på proiset när du räknar. Varierar mellan 8-10% om jag minns rätt. Går tydligen att undvika om varan skickas från en stat till en annan..
(ännu mera biljetter..)

Gunnar D skrev:
Det enda sättet vi konsumenter kan pâverka nâgot är att köpa där det är billigast, i det här fallet i USA.
Det ger ett av tvâ tänkbara resultat, Sony Sverige upptäcker att dom säljer väldigt fâ objektiv och sänker priset för att konkurrera, eller sâ höjer dom priset för att kompensera inkomstbortfallet.
En tänkbar tredje väg är att dom vägrar befatta sig med importerade produkter, men hur ofta behöver man service?

Sâ en massiv köpbojkott till prisnivân krypit ner lite kan kanske hjälpa, eller sâ fâr vi alla importera i fortsättningen.
Att pâtala problemet för Sony sâ fort man fâr chansen, pâ mässor o liknande är givetvis oxâ bra.

Köpbojkott är dtet som möjligen hjälper. Ur tillverkarens perspektiv får de varan såld oavsett på vilken kontinent den säljs. Det kan vara bättre marginaler på varan i USA för tillverkaren. Produkten kan skilja i handböcker och garantiåtaganden på olika marknader, samt marknadsföring. Detta är kostnader som den lokala marknaden får bära. Sverige är en liten marknad och svenska är inte ett av världsspråken.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto