Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Galleriprogram för hemsidor

Produkter
(logga in för att koppla)

elohim

Aktiv medlem
Någon som vet något bra galleriprogram som uppfyller några av dessa krav? Skall ej vara databashanterat.. :

  • skala, komprimera, skärpa upp
  • fri inställning av text, färg
  • addera bilder till galleri utan att "göra om" hela galleriet igen
  • "färg-ram" runt bilder som snyggar till skillnaden mellan stående/liggande bilder jämte bakgrunden

Någonting i stil med det här..

http://home.student.uu.se/c/caro7337/foto/galleri2005/index.htm
 
Album Shaper är ett program för att skapa webbgalleri. Du kan redigera bilderna, t ex beskära, skärpa upp mm (dock ej automatiskt för alla bilderna). Du väljer ett tema och programmet genererar HTML-filer med miniatyrer och slideshow-bilder som du kan ladda upp via FTP.

Fördelen jämfört med exempelvis Coppermine är att det är bekvämare att ordna och redigera bilderna i ett riktigt program, och att du inte behöver PHP och MySQL på servern.
Nackdelen är att du får ladda upp bilder och HTML-filer varje gång du ändrat i albumet.

Det kan laddas ner gratis här:
http://albumshaper.sourceforge.net

PS. Jag har själv varit med och gjort ett par teman och översatt det till svenska.
 
Jag kör med JAlbum, gratis och suveränt lätt att byta tema och inställningar samt uppfyller alla ställda krav så vitt jag kan se.
 
d-play skrev:
Album Shaper är ett program för att skapa webbgalleri.

Snajsigt. Mer eller mindre exakt vad jag har varit ute efter. Jag har använt JAlbum ett tag nu och det har funkat bra, men det har inte funnits något bra sätt (iaf inte vad jag kommit på) att lägga till kommentarer till bilderna.
Gillar för övrigt ditt "Metallic"-tema. Färgerna passar dock inte riktigt ihop med min sida så jag kanske får modda lite... Om jag bara kan klura ut hur... :)
 
dumbo skrev:
Snajsigt. Mer eller mindre exakt vad jag har varit ute efter. Jag har använt JAlbum ett tag nu och det har funkat bra, men det har inte funnits något bra sätt (iaf inte vad jag kommit på) att lägga till kommentarer till bilderna.
Gillar för övrigt ditt "Metallic"-tema. Färgerna passar dock inte riktigt ihop med min sida så jag kanske får modda lite... Om jag bara kan klura ut hur... :)

Kul att du gillade det. Det är inte jättesvårt att ändra i temafilerna, problemet kan ju vara om man ändrar bakgrundsfärg så funkar inte bilderna som hör till temat.
 
Nej, man får ju trixa till bilderna åxå isf, det är ju inte så jättesvårt, såvida du inte blir ledsen i ögat då förstås. :)
 
Jag använder Gena Webb Gallery Creator som kan laddas ned från http://www.kozasoft.com
Uppfyller alla ovanstående krav fast när man ska bygga på fler bilder skapar den galleriet på nytt. Det går förvisso mycket snabbt så någon större nackdel upplever inte jag det som. Programmet är mycket lättanvänt, grafiskt snyggt, har massor av möjligheter (skuggor, ramar, undertexter, valfri färg på ram, rundade hörn et cetera) och kostar bara 40 dollar. Det är det absolut värt. Bildarkivet på www.resebild.se är skapat med Gena.
 
Kan man lite php-kod så kan man skriva själv. Jag har skrivit allt på min hemsida själv med hjälp av Dreamweaver. Det kodar det mesta, sen får man gå in och göra extra pluffs om man vill. Det krävs lite php/mysql kunskap men det är inte så svårt och man kan få allt se ut som man själv vill det ska se ut!

http://www.gulnet.nu/
 
greken skrev:
Kan man lite php-kod så kan man skriva själv.......
Trådstartaren skrev "Skall ej vara databashanterat.."
Därför flikar jag in att det går precis lika bra att göra sin sida själv även utan kunskaper i php, mysql. html, xhtml funkar det med och bygger man designen med tanke på framtida uppdateringar så är det en lätt grej att addera bilder.

F ö tycker jag också att simpleviewer är snyggt. Börjar dock kännas lite vanligt.. Använder det inte själv.

PS. Till sånt jag inte "orkar"/hinner koda själv använder jag förresten webalbum i PS Simplare kan det knappast bli och ganska ok ser det ut. Bildtexterna skrev jag in direkt i koden bara.. Automate-batch och kör hel mapp bara..DS
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.