Annons

Gaffling

Produkter
(logga in för att koppla)

Nokin

Medlem
Hej!
Jag har äntligen skaffat mej en digital systemkamera men har i handboken kört fast på ordet... "GAFFLING"...
Vad är gaffling??? och vad har det för praktisk betydelse???
MVH. Nokin
 
Nokin skrev:
Hej!
Jag har äntligen skaffat mej en digital systemkamera men har i handboken kört fast på ordet... "GAFFLING"...
Vad är gaffling??? och vad har det för praktisk betydelse???
MVH. Nokin

Ungefär som att med ett arteleribatteri ställa in målområdet. Man skjuter lite framför, lite bakom och hamnar på så sätt nära målet. Något av provskotten hamnar alltså rätt och sedan kör man på den inställningen.

I kameravärden tas flera exponeringar vanligen tre stycken runt det uppmätta eller inställda värdet. Någon av dessa tre exponeringar bör därför bli den önskade.
 
Vissa kameror kan även gaffla fokuseringen - en exponering fokuserad framför, en bakom och en rätt på det antagna avståndet.
 
Kunskapens källa är djup...

Verkligen utmärkt förklaring, jag har läst och läst i manualen men har inte hittat något text som förklarat för mig vad det handlade om. Tack.
 
Ojdå, jag som trodde jag kunde min kamera utan och innan :) Måste genast ge mig på manualen igen :)
 
Bjirn skrev:
Ojdå, jag som trodde jag kunde min kamera utan och innan :) Måste genast ge mig på manualen igen :)

Haha! Thomas svarade på frågan ställd till Oskar.:) Näh, jag tror inte att D70 klarar fokusgaffling. Om inte diverse problem med back/front fokus kan kallas för det.;-)

Har aldrig hört om fokusgafling faktiskt. Är det ett skämt?
 
Hohoho!

Det jag menade i mitt svar var att D70 har något som kallas gaffling. Om den gafflar fokus,wb eller köttbullar har jag inte tagit reda på än...
 
Har kollat lite mer nu, D70 gafflar bara exponeringen, WB samt blixt, alltså varken fokus eller köttbullar.
Synd, vore ju en kul funktion.

Tycker för övrigt att tillverkarna är dåliga på att innovera den digitala tekniken, nu mär allt ändå styrs av mjukvara och inte är bundet till en viss mekanisk funktion tycker jag man borde ha fler kul funktioner som tex fokusgaffling.
 
Senast ändrad:
mycket bra förklaring av gaffling...
har en 2 månader gammal D70s och har börjat tänka
på gaffling nu ;)

// Chris
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.