Annons

Gaaamla fotografier från slutet av 1800 talet kvar i "original" färg eller S/V!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Nina W

Aktiv medlem
Gaaamla fotografier från slutet av 1800 talet kvar i "original" färg eller S/V!!

Snälla, jag behöver råd.

Håller på och "restaurerar" gamla inskannade bilder på min sambos släkt.(Tar bort repor et.c)
Tänkte göra ett släktträd m bilder på väggen.
Men eftersom en del av korten är från slutet av 1800-talet.
(enl släkthistoria och motiv på bilderna.)
Så har en del av de äldsta bilderna blivit gulaktiga av ålder.
Min fråga är skall jag låta det gula vara kvar på bilderna eller skall jag göra dem S/V. Det gula gör att de ser/känns gamla ,men de flesta bilderna är svart/vita och det är väl den färg de var från början eller????

*original korten och original skanningen finns självklart kvar men vi vill inte "förstöra" korten.Vill ju samtidigt behålla den gamla känslan

Snälla hjälp oss, vad skulle ni ha gjort / Nina W

Fundera på om det huvudsakliga syftet är att förmedla känslan i fotografierna eller sakinnehållet.

Beror den gula tonen på missfärgning p.g.a. ålder lutar jag mot att välja det som förmedlar mest information d.v.s. den svartvita bilden utan färgstick/toning.

Re: Gaaamla fotografier från slutet av 1800 talet kvar i "original" färg eller S/V!!

Nina W skrev:
Snälla, jag behöver råd.

Håller på och "restaurerar" gamla inskannade bilder på min sambos släkt.(Tar bort repor et.c)
Tänkte göra ett släktträd m bilder på väggen.
Men eftersom en del av korten är från slutet av 1800-talet.
(enl släkthistoria och motiv på bilderna.)
Så har en del av de äldsta bilderna blivit gulaktiga av ålder.
Min fråga är skall jag låta det gula vara kvar på bilderna eller skall jag göra dem S/V. Det gula gör att de ser/känns gamla ,men de flesta bilderna är svart/vita och det är väl den färg de var från början eller????

*original korten och original skanningen finns självklart kvar men vi vill inte "förstöra" korten.Vill ju samtidigt behålla den gamla känslan

Snälla hjälp oss, vad skulle ni ha gjort / Nina W

Ja,det är väl en smaksak om du vill ha dina gamla foton sepiatonade (åldersgulnade) eller rent svartvita.
Själv älskar jag gammelkänslan i sepiaton och skulle aldrig ta bort detta om det inte av någon outgrundlig anledning stör helhetsintrycket.
Jag försöker t o m efterlikna sepiaton i många av mina bilder numera.
Svartvitt är ju i o f s också snyggt så det är ju som sagt en smaksak.

Jag skulle nog föredra att se dem restaurerade till det skick de hade när de var nya.

Men naturligtvis spara råskanningarna också, om jag ville ta fram andra varianter.

tack så mycket!

Tack för era svar.

Den huvudsakliga syftet med bilderna är motivet dvs släktingarna & ang det gula på bilderna så är de något ojämnt gula.Vilket kan kännas något störande.
Skönt att få lite råd vad gäller detta då jag är lite kluven, det lutar för nuvarande att de blir svart/vita igen.
Men tyck gärna till, är inte 100% ännu! /Nina

Tack Lasse!
Om jag skulle vilja ha bilderna i Sepia men göra om det helt själv, då de är lite ojämna i färgen. har du ngt bra tips hur man gör det snyggt och någolunda enkelt?.(Använder PS 7.0) / Nina

Kolla bland funktionsmakron. Där finns ett som heter "Sepiatoning - lager" som funkar bra.

Det ger dock smaklösa mängder toning, men drar man ned opaciteten på lagret som skapas så kan man styra det efter smak.

Oj lika snabbt som alltid här på FS!
Tack för tipset Jim, skall prova detta när jag sätter mig ner nästa gång.

Nina W skrev:
Tack Lasse!
Om jag skulle vilja ha bilderna i Sepia men göra om det helt själv, då de är lite ojämna i färgen. har du ngt bra tips hur man gör det snyggt och någolunda enkelt?.(Använder PS 7.0) / Nina

Det är faktiskt väldigt enkelt att göra en sepiatoning själv.

I lagerpaletten väljer du Hue/Saturation.....

Bilagor

• b1.jpg
    b1.jpg
    32.9 KB · Visningar: 357
och sedan i dialogrutan bockar du för "colorize" och ställer in värdena kanske ungefär så här.....

Bilagor

• b2.jpg
    b2.jpg
    32.6 KB · Visningar: 352
Fotosidan.se är fantastisk,man kan få hjälp med nästan allt:)
Bättre, kunnigare och mer hjälpsamma medlemmar än här kan knappast finnas någon annanstans.

Tack Lasse för din utförliga förklaring, skall testa så fort jag kan. /Nina

Det blev svart vitt

Jag gjorde ett försök att göra om bilderna till s/v och det såg helt ok ut. Har nu beställt dem så får se i dagarna om det blir bra. Hade varit kul at få upp dem innan jul. Som en liten julklapp till sambon kanske:)
Tack för era råd
Skall använda era tips vid fler tillfällen då svart/vita och sepia färgade kort är så charmiga och vackra
/ Nina

Grrrr
Fick bilderna häromdagen, beställde från Fujifilm.
Visst hade det varit bra om jag inte fått lov att skicka tillbaka 4 st. 2 st hade repor mitt på efter framkallningen (troligtvis ngn vals el hjul el liknande) ett hade en svart tunn rand, mitt på miss i framkallningen och ett hade de tagit en bit av bagrunden och förstorat över hela bilden så bilden på ett brudpar blev grå m tunna ränder.
grr det är inte första gången det blir fel hos dem på sista tiden.
Jag som varit så nöjd med dem innan!!!!
Hoppas de bättrar sig /nina

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar