Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

G6 och 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

JanLov

Aktiv medlem
Jaha..så har man fått klämma och känna lite på nyheterna. 20D kändes helt ok. Menyn var annorlunda jämfört med ex.300D. Den hade rullande
meny för samtliga inställningslägen, men personligen gillar jag den variant som finns på 300D och ex powershot G5. Smaksak mao. Den var väldigt snabb på AF och den nya 10-22:an som satt på gillade jag väldigt mycket. Vid fråga om tillgång på 20D så sades det att tilldelning kommer ske på bredd. De flesta handlare som har beställt kommer att få. Volymbeställningarna kommer i andra hand. Ni som står som nr 50-100 i kön har nog större chans till snabb leverans om ni kollar runt bland handlarna lite. Många som får har ingen kö..;)
Nya powershot G6 var också en liten godsak. Belyst infodisplay på ovansidan är bra. Nu slipper man också optik som skymmer sökarbilden.
Ergonomiskt bra placerad menyratt. Det blir nog en tuff höst för konkurrenterna.
 
G6 ligger högt på listan.
Familjen behöver en liten kamera som duger för stora bilder.

Synd att prisskillnaden är liten mellan New York och Sverige bara.

Hur kändes fokus och snabbhet i hanterandet? På G6 alltså.
 
Jag testade G6:an på en Canon-mässa där jag jobbade i veckan. Kameran är den snabbaste kompakten Canon har och är egentligen en Pro 1 på insidan. Saknar dock Adobe RGB. Canongubbarna trodde att ett hack skulle kunna plocka fram den funktionen.

Jag gillade verkligen kameran. Optiken är antagliken lika bra som vanligt på G-serien.
 
G6an gillade jag skarpt. Lokalen jag var i var mörk( Blue moon bar) men Af:n klarade detta med glans.Snabb. Canon har lyssnat på konsumenter och kritiker och eliminerat många av de brister som fanns på G5an. Jag fick som svar på frågan om kromatisk aberration att detta har lösts mjukvarumässigt genom DigicII processorn.
Svaret var dock liiite svävande, så jag är osäker om detta stämmer.
Jag är dock övertygad om att denna kamera kommer att finna många nöjda köpare ;)
 
Jo, det var den bilden som gjorde att jag beslöt mig för att med största sannolikhet köpa en G6 inom en månads tid.

Och Nikon säger att Coolwalkern kommer att kunna hantera (dock inte visa) RAW-filer från Canon.

Så, närmsta tiden ser listan ut så här:
Ny dator.
Coolwalker.
Jättestor väska.
G6
Samsungskärm TFT.

Samt några prylar till innan bokföringsåret är slut.
 
http://www.archos.com/

Tycker jag har ganska intressanta produkter. De kan inte vad jag vet läsa RAW filer men istället kan de hantera både mpeg4 och divx mfl andra filmformat samt musik m.m.

För mig känns det som en trevlig pryl till rimliga pengar. För ärligt man vill nog hellre se en film eller inspelat tv program på tåget/flyget till o från jobb än kolla på bilder eller ??
 
Zilch skrev:
För mig känns det som en trevlig pryl till rimliga pengar. För ärligt man vill nog hellre se en film eller inspelat tv program på tåget/flyget till o från jobb än kolla på bilder eller ??

jag brukar sitta och gå igenom bilderna på tåget, tunnelbanan eller bussen tillbaka till redaktionen... :)

Men visst kan det vara bra med lite undehållning, men min Minidisc duger gott.
 
sagan skrev:
Den här hårddisken klarar att visa raw-format från alla märken:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3980

Men är det inte så att den bara visar en väldigt liten bild (typ thumbnail) när man fotat i RAW, DVS den utnyttjar inte hela displayytan, då jämfört med jpg. Då jag kollade så verkade den inte så intressant för mig som bara fotar i RAW, kanske finns en nya modell?

Jag skaffade en X-drive tills det kommer en modell som kan visa bilden över hela typ 4" display när man använder RAW format.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.