Det är väl just detta, skall en jämförelse ha något värde bör man jämföra ungefär samma saker, som rawfiler utan brusreducering t.ex. Det var detta jag syftade på. I detta fall var bilden från canon g11 mer brusreducerad än den från panasonic lx3, för att då kunna avgöra eventuella skillnader bör man lyfta brusreduceringen till samma nivå, vilket alltså var det jag gjorde. När det gäller den andra bilden av färgkartan var de bägge bilderna helt olika vitbalanserade och det jag gjorde då var att vitballansera dem och då försvann i stort sett skillnaderna.
Nu var inte mitt inlägg någon kritik mot dig, om du uppfattade det så, utan mot hur testen gjorts.
För tydlighets skull kör jag inte heller själv vare sig med lx3 eller g11. Jag har sett andra tester som visar att g11 är bättre på brus än lx3, så det är den säkert, men just detta test tycker jag var taffligt genomfört. Dessutom anar jag att testaren själv vill leda resultatet i en viss riktning. Distorsionen i de olika kamerorna snackar man inte så mycket om t.ex. och det tycker jag med flera är g10/g11 stora akilleshäl.
Om man letar tester på nätet går det att få ammunition för nästan vad som helst, det var detta jag menade. Titta bara på de maratontrådar som finns om hur exempelvis pentax systemkamror brusar mer än nikon/canon eller inte eller tråden om sonys förträfflighet och nikon d90 medelmåttlighet som baserade sig på Råd & Rön osv.