Annons

G10 och AEB/Bracketing?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonix

Avslutat medlemskap
Köpte nyligen en beg.G10 som jag verkligen gillar. Fick härom kvällen för mig att jag skulle testa lite nattbilder med AEB, och ställde den på +/- 2 steg (ISO 80). Valde AV-programmet med bländare 4, men kameran visar bara 1" och varnar för skakningsoskärpa, trots att den står på stativ. Jämförde med min gamla EOS 10D (även då med AV-programmet) och den varierar slutartiden utan problem. Provade att koppla ur stabiliseringen helt, utan någon skillnad. Vad jag än gör så vill den inte använda någon längre slutartid än 1 sekund. Hittar inget i manualen heller... Någon som har någon idé vad detta beror på?
 
Varning för skakoskärpa får du alltid vid längre tider, kameran har ingen aning om att du använder stativ. När du använder stativ bör du för övrigt stänga av bildstabiliseringen, då denna kan ge oskärpa när den försöker ta bort skakningar som inte finns.

Att kameran inte ger längre tid än 1 sekund beror helt enkelt på att 1 sekund är maxgränsen för automatiken, vill du ha längre tider får du använda Tv eller M läget (där du kan välja tider upp till 15 sekunder).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.