Annons

Göteborgspostens märkliga hållning

Produkter
(logga in för att koppla)

remeife

Aktiv medlem
Läste idag på sidan 88 i GP under Tipsa oss.
"Publicerade bilder med högt nyhetsvärde ersätts med 500 kronor, övriga publicerade bilder är med i en tävling om en Ipod Shuffle. ..."
GP fortsätter "GP förbehåller sig rätten att i övrigt kostnadsfritt publicera, arkivera och återanvända insänt material i alla tidningens publiceringsformer...."

Detta strider väl ändå mot allt vad god sed och affärsetik heter. Visserligen är det fritt att skicka in bilder men jag tänker i alla fall inte skicka några bilder!

Ska säga upp min prenumration nu.

//Leif

Låter ju lite korkat att dom har skrivit 500kr, tänk om man har en bild när Kungen spöarupp en uteliggare, då vänder man ju sig till en annan tidning istället och kanske får typ 50000+ istället.

Jag tycker att du skall ta en liten diskussion med dem på GP istället för att bara säga upp prenumerationen.

Om du bara avslutar prenumerationen får de ju aldrig reda på varför. Hellre då prata med dem som bestämt de där märkliga reglerna?

/catarina

remeife skrev:

Detta strider väl ändå mot allt vad god sed och affärsetik heter. Visserligen är det fritt att skicka in bilder men jag tänker i alla fall inte skicka några bilder!
//Leif
Dålig etik hade det väl varit om de mörkat villkoren? Nu framgår det klart och tydligt vad som gäller och man kan som sagt avstå.

Vem avgör vad som är "högt nyhetsvärde"? Säkerligen så kommer alla bilder vara med och tävla om en Ipod.. Blä vad jag inte gillar dagstidningar/nyhetstidningar.

Fler och fler tidningar har ju insett hur stor potential det finns att utnyttja bland alla de tusentals personer som idag springer runt på stan med mobiltelefoner och digitalkompakter. Det är ju dessa som har den största chansen att finnas i händelsens centrum och att kunna dokumentera det.
Detta försöker nu tidningarna inte bara nyttja utan många gånger utnyttja (min uppfattning).

Samtidigt är det nog så att vi numera många gånger får se bilder från mindre händelser, händelser som tidigare bara hade blivit några rader, ibland kanske inte ens det. Det är ju positivt.

Oavsett större eller mindre händelse så är det upp till mig som säljare att anta erbjudandet eller inte. Hade jag haft en bild som JAG bedömmer har ett högt nyhetsvärde hade jag aldrig skickat in den på vinst och förlust och bara accepterat deras ensidiga villkor. Jag hade utan tvekan ringt upp deras redaktion/bildredaktion och berättat vad jag har till försäljning. Därefter hade det blivit en förhandling om priset och övriga villkor. Har gjort så vid ett par tillfällen vilket faktiskt inbringat några tusenlappar.

Tyvärr är det kanske så att gemene man många gånger inte vet vad deras bild/film kan vara värd, men minns att de sett att de kan få betalt och då skickar in sin bild utan vidare kontakter. De löper stor risk att få kraftigt underbetalt. Det är vid sådana tillfällen jag menar att tidningar utnyttjar situationen.

Gillar inte heller det som står om GP´s villkor, men personligen skulle jag skita i de villkoren om jag hade en bra bild. Precis som vid andra affärer är det säljaren som sätter priset, inte köparen. Inte fasen kan jag som tidningsprenumerant ställa villkor för leverans och pris för en tidning, det gör tidningen och jag väljer om det är prisvärt eller ej. Det omvända gäller för bildleverans.

Senast ändrad:
GP är uppriktiga, men 500 spänn...för bilder med högt nyhetsvärde...är det bilder som hamnar på förstasidan måhäna? annars en plats i ipod-tävlingen...man får ju skämmas som göteborgare..

det är ju som att ge en unge ett tuggummi i hittelön när han hittat ens borttappade plånbok...eller en klapp på axeln för att jämföra med ipod-tävlingen...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar