ANNONS
Annons

Göra snygga kollage

Produkter
(logga in för att koppla)

Lewold

Medlem
Har nu tagit en hel del bilder och tänkter göra en plansch med några surfbilder, typ 70-100cm stor.

Hur går man smidigast tillväga. Vilken arbetsmetod och ordning bör man använda. Antar att man börjar att optimera alla bilder var för sig för att sedan sätta ihop det i en stor. Men jag tycker att photoshop är lite osmidigt. Te x om jag vill ha en tunn svart ram runt mina bilder. Hur gör jag då? Finns det bättre program att använda?

Sen har jag svårt med inspirationen. Har letat men inte hittat nån riktigt klockren layot för planschen.

Tacksam för svar.

Vet ej vilken version av ps du kör med överlag så:
För att skapa en ram runt varje bild(lager) dubbelklickar du på lagret och får upp en ruta som heter "Lagerstil". Här går du till fliken "ramlinje" och ställer in svart färg + antalet pixlar den ska vara. Väljer du utsidan får den rundade hörn, insidan ger skarpa hörn men då täcker det bilden!

Photoshop är inte optimalt till collage. Bäst är ett riktigt layoutprogram som InDesing eller Quark.

Ska du göra layouten i PS så skapar du en stor bild i den storlek som utskriften ska vara och i rätt upplösning (150 ppi funkar bra). Gör klar varje foto och rama det, slå ihop lagren och dra över lagret till stora bilden.

Stina.D skrev:
...Photoshop är inte optimalt till collage. Bäst är ett riktigt layoutprogram som InDesing eller Quark...

Håller med. Med PS fungerar det, men det kommer bli grymt tungt om du vill jobba med hög upplösning.
En gång i tiden fanns PageMaker, nu vet jag inte...
Men kolla om du inte kan hitta ett Shareware eller rent av ett gratisprogram som kan hjälpa dig.
För jag antar att programmen som Stina rekommenderar inte är speciellt billiga :-(

Ja, det är hemskans dyra program de där layoutprogrammen. InDesign är nya versionen av PageMaker.

Kanske kan Publisher göra jobbet? Det är väl lite billigare.
Några gratis layoutprogram tror jag inte det finns.

Stina.D skrev:

Några gratis layoutprogram tror jag inte det finns.

Jodå, det finns det. Här finns ett som heter Pageplus SE. Dom har även några andra gratisvarianter så som t.ex. bildbehandling.

Ett tips är om man laddar ner och installerar något av programmen, använder sig av en tillfällig "slaskadress" för registreringen. Detta för att Serif är kända för att"spamma" sina gratiskunder.

Serif Pageplus är faktiskt ganska så trevligt.

/Håkan

Bilagor

• serif1.jpg
    serif1.jpg
    21.1 KB · Visningar: 7,379
Det kanske är så att ett Desktop Publishing-program är lättare att arbeta med men om et är mågna filer så kommer det fortfarande bli rätt tungt även om du kör med detta.

Är du inte rädd för en kommandoprompt kan du använda programpaketet ImageMagick till detta. Programmet montage i det paketet gör just denna typ av sammanslagningar. Med ImageMagick kan man få ramar och berätta hur bilderna ska skalas om. Med lite planering går det urmärkt att låta datorn stå och tugga på. Extra enkelt är det om delbilderna är lika stora.

Fördelen är också att det är helt gratis!

Picasa har en funktion för att skapa collage av olika sorter, finns 4 att välja mellan, för exemplen har jag tagit en mapp med 60st bilder i och sagt åt den att göra collage, grå bakgund är vald.

Picture Pile:

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    24.3 KB · Visningar: 7,474
Tack för alla utmärkta svar!
Ska kolla in lite olika program nu och skriver sen här vilket jag tyckte fungerade bäst. Tack även för inspirationen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar