Annons

Göra sin egen beanbag

Produkter
(logga in för att koppla)

vbg_snake

Aktiv medlem
Hejsan,

Någon som har en beanbag här? Har hört att det är väldigt bra när man fotar med telelens, speciellt som jag har en över 400mm.

Jag tänkte göra min egen, eller be min flickvänn sy ihop en påse av tyg eller vattentät material, frågan e bara vad man skall fylla denna med? hur stor / tung den behöver vara

Några ideer+

MvH
Martin
 
Kanske funkar med torkade ärtor och två lager tubsocka som gör en inner- och ytterpåse.
Bara att knyta igen med snöre.

Eller ris och plastpåse som innerpåse och tubsocka som ytterpåse.
 
Jag är på jobbet, och beanbagen är hemma, så jag kan inte visa bild på den. Jag hade en som jag sydde, nu har jag gjort en ny. Men jag har gjort det enkelt, väldigt enkelt. Jag tog en liten hink lätta plastpärlor (rörpärlor heter de hos Slöjddetaljer), men det fungerar med annat också. Tömde hinkens innehåll i en 3 liters fryspåse, sög ut den mesta luften ur påsen och knöt ihop. Stoppade sedan påsen i nästa 3 liters fryspåse, och knöt ihop. Totalt 7 lager påse blev det, denna gång. Snyggt? Nja, inte speciellt. Hållbart? Tillräckligt, när den går sönder gör jag en ny. Min första beanbag var sydd av filt för att vara mjuk och fin, men det var inte praktiskt, blev skitigt och torkade långsamt.

Du kanske behöver motsvarande två hinkar pärlor och större påsar till ditt 400mm.

/AnnaKarin
 
Är det inte bara o köpa en värmekudde eller vad de nu kallas från hälsokost. Kanske lite tunga!
 
Tackar så mycket för responsen.

Ris, rörpärlor, torkade ärtor. allt verkar ju vara bra. Är det någon som vet om denna metod hjälper bra? Tar den bort alternativa rörelser som kan bildas? Använder ni den åvanpå objektivet eller bara som stöd under?

Jag skall nog hem och köpa lite plastpåsar och ris :)

Tackar för svaren än en gång!!!

/Martin
 
vbg_snake skrev:
Är det någon som vet om denna metod hjälper bra? Tar den bort alternativa rörelser som kan bildas?
Jag har aldrig använt just en bönpåse men det sunda förnuftet säger ju att det bör vara ett av de stadigaste stöd som finns. Man slipper ju helt och hållet den resonans som kan uppstå i ett stativ. Förutsatt att kameran vilar utan att man behöver ge den stöd med handen och att man använder trådutlösare så bör stabiliteten bli total och tillräcklig för att döda alla eventuella vibrationer från speglar och dylikt. Även med handstöd tror jag nog du kan räkna med att det ger skarpare bilder än ett enbensstativ.
 
vbg_snake skrev:
Tackar så mycket för responsen.

Använder ni den åvanpå objektivet eller bara som stöd under?

/Martin

Hejsan Martin!

Bönpåsen skall du väl använda under kameran vid tillfällen när du inte kan använda stativ. När du har kameran på stativ med ett +300 mm objektiv så skall du hänga bönpåsen över objektivet vid stativfästet, detta för att tynga ner och tröga upp eventuella vibrationer, därför tycker jag det är helt fel som många säger att bönpåsen skall vara så lätt som möjligt, du skall försöka hitta en lämplig vikt på paketet. Sy gärna en påse med dragkedjor så kan du enkelt prova fram hur mycket vikt du behöver. Samtidigt så får ju inte påsen bli för hård, du skall räkna med en fyllningsgrad av ungerfär 60 - 75 % skulle jag tro. Jag vet att Jesper Ekvall har gjort en bönpåse med indiankulor, sök på forumet så skall det nog finna en bild på den.

/ Jerker
 
Orsaken till att jag vill ha en lätt påse är just för att slippa bära tungt. Men jag använder aldrig påsen till att tynga ner med. Brukar hänga något i kroken under stativet när jag behöver extra stadigt/tyngd, som kameraväskan t ex.

/AnnaKarin
 
Ett tips kanske kanske kan vara att göra påsen ganska så stor ytmässigt så du har möjlighet att vrida och vända objektivet utan att behöva puffa om kudden, plastpåsar tycker jag hindrar glidvänligheten på innehållet men det var kanske bara en känsla jag fick när provade den varianten. Beror säkert på innehållet oxå.

Tycker ris funkar bäst(puffat ris funkar fint oxå) och har nog en 5-6 kg i min.

Sy en i tyg och sätt på en dragkedja så påsen kan tömmas före tvättning och resor kanske.
 
Som sagt av föregående talare så bööör den vara mer än stor nog fär att tex stadigt kunna hängas över ett öppet bilfönster utan att ramla ned etc,,

En viss tyngd är också en fördel,,

Ärter i blandade storlekar är en bra lösning,, tyngden kommer av sig själv om man tillverkar en rellativt stor beanbag,,

Yttermaterialet bör vara ett som inte suuuger i sig vatten och fukt,, då blir det lätt att man mååste lägga den samma väg mot underlaget= bökigt,,,

Ett par lager kraftigt tyg eller mjukt impregnerat skinn duger fint som material till påsen.

Mvh Niclas, som ofta använder fotoryggan som stöd,,
 
Kan ni inte ladda upp en liten bild på era beanbags? Skulle vara kul att se alla olika varianter eftersom det verkar som om alla har sina egna idéer om hur en beanbag bör se ut. För att ni ska få er ett gott skratt så laddar jag upp min *mycket* enkla lösning. Fungerar finfint till det jag använder den till, dvs makro på marknivå.

/AnnaKarin
 

Bilagor

  • dscn0519b.jpg
    dscn0519b.jpg
    29.5 KB · Visningar: 3,896
Jag sydde (i samma material, som till min insats till ryggsäcken), satte på en dragkjedja och fyllde med indianpärlor (rörpärlor).
 

Bilagor

  • beanbag-1.jpg
    beanbag-1.jpg
    43.8 KB · Visningar: 2,135
Nu har jag ingen bild på min men har man ett lite längre objektiv så kan man vila bara objektivet så kameran hänger utanför. Allt beroende på var tyngdpunkten ligger förstås.
 
fiffig tråd.
jag har under en längre tid tänkt göra mig en beanbag.
jag har tänkt att använda mig av plastgranulat (sådant man gjuter plastdetaljer med).
granulat är ju snarlikt indianpärlor.
 
Jan vdV skrev:
Nu har jag ingen bild på min men har man ett lite längre objektiv så kan man vila bara objektivet så kameran hänger utanför. Allt beroende på var tyngdpunkten ligger förstås.

Japp.. det fungerar alldeles utmärkt så :)

På bilden: EF 300/4L + EF 1.4x..
 

Bilagor

  • beanbag-2.jpg
    beanbag-2.jpg
    41.5 KB · Visningar: 2,114
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.