ANNONS
Annons

Göra "Sagobok" med bild och text

Produkter
(logga in för att koppla)

Ziden

Aktiv medlem
Hej,

Tänkte ge mig på att göra en egen sagobok till min dotter som fyller 3 om 2 veckor. Tänkte blanda riktiga foton med clipart och helt fräckt scanna in typ Puh, Mumintrollet och en del andra figurer(vet att man inte får, men det är ju bara för mitt privata bruk så jag hoppas ingen blir upprörd).

Det jag suger lite på är: Vilket program skall jag använda för att komponera det hela i? Är ganska duktig i PS och med den lilla textmassa som det kommer att vara så funkar textredigeringen i PS. Men då jag har hela "sviten", dvs jag har även InDesign CS så undrar jag om man vinner mycket på att lägga några timmar på att lära sig det? I backfickan har jag även MS Publisher 2002(?) vilket jag har använt tidigare. Någon som har några kloka ord om detta?

Sen funderar jag lite på detta med utskriften av det hela. Har en Canon Pixma 5000 som jag tänkte använda. Men vill ju helst kunna "binda" sidorna på något snyggt sätt. Formaten som jag funderat över är antingen A4 med tryck på båda sidor eller liggande A4 som man viker på mitten och skriver ut på båda sidor för att få totalt 4 sidor på ett ark, andra format jag borde fundera på? Papperstyp? Finns det några bra sätt att "binda" ihop sidorn någorlunda snyggt?

Mvh Lazze
 
Hej!

För det du ska göra spelar det nog ingen roll om du använder Photoshop CS eller InDesign CS. InDesign är dock inte särskilt svårt att lära sig och du har nog snabbt igen tiden om du skulle börja göra ändringar. Du kan t.ex. göra textrutor där all text flyter på från sida 1 till sista sidan. Gör du ändringar i texten uppdateras alla textrutorna på alla sidorna automatiskt.

Vad gäller utskriften så finns mig veterligen inget automatiskt sätt i InDesign att lägga sidorna i den ordning du behöver för att skriva ut dem på A4 färdiga att binda. Jag tror att tryckerierna använder andra program för detta ändamål. Detta måste du nog göra manuellt, vare sig du gör det i Photoshop eller InDesign. Ett alternativ kan ju vara att låta trycka och binda boken, t.ex. på http://www.gordinegenbok.com (sök forumet för trådar om detta och andra sätt att trycka).
 
Jag har ingen erfarenhet med in design, men har jobbet med quark, så der kan jeg inte hjelpe dig. Men om jag har førstått det riktigt så er in design lett att førstå om du har jobbat i photoshop, så du kan ju prøva:) Finns kanskje nån turtorial ute på net...

När det kommer till att binda in boken, så er det veldigt lett att gjøre selv:) Har gjort det selv! Du tar tre kartongbitar. en var till fram och baksidan, så en till ryggen. Skriv ut det du ska ha som omslag på ett stort ark. Lägg kartongerna brevid varandra, med ett litet mellanrum mellan ryggen och dom andra, det er for at du ska kunna bläddra.Så kan du spraya lim på den. Legg ut arket och slå inn kanterna som när du ska pakke in paket:) Sjelve sidorna kan du antingen limma samman då behøver du inte skriva ut på båda sidorna, eller sy samman i ryggen. Så tar du lim på insidan av ryggen og på ryggen til det du limmat eller sytt sammen. + du måste ha en "yttersida" som du ska limma på insidan av omslagskartongen. så limmar du det på utanfør vikkanterna du fick när du vek in omslaget. och samma på sista sidan. Kan gjerne også ta baksidan på en skalpell, eller nåt annat liknande, så dra den på papperet som kommer vid ryggen der det inte er nån kartong, och bara dra upp ett litet "pressveck", du ser ju på vanliga bøcker var det ska sitta. Hoppas jag har skrivit så du førstår. Ser det ju framfør mig, så kan tenkes jeg glemt nåt:O Lycka till. Det er skoj att laga barnbøcker!

p.s kom inhåg att skriva ut dubbla sidor på samma ark,
 
Hej Lars!

Jag har precis gjort två liknande böcker som du beskriver, med den skillnaden att böckerna vänder sig till en ettåring.

Böckerna är bilderböcker med minimalt med text, så jag kan variera "sagan". Just nu är sagan på nivån katten, mormor Solveig, fågeln osv. Längre fram kanske jag kan köra med latinska namn...

Eftersom barnet fortfarande är i dregel- och bitåldern så har vi laminerat alla sidor så de är hållbara och vattentäta. Från början trodde jag att det skulle fungera att använda en standardbindning, men den slet han snart bort. Så nu har vi ersatt plastbindningen med ett starkt snöre som jag trätt genom hålen.

Lycka till,
mvh Mattias
 
Hej,

Tack för alla fina förslag!

Lena, InDesign skall vara omarbetat för att likna PS o de andra programmet. En tjej på jobbet har "certifierat" sig i InDesign, får höra med henne! Vad det gäller bindning så tycker jag Joakims länk såg bra ut!

Joakim, tack för en kanonlänk!

Mattias, grattis både till barn och att du kommit i mål med dina böcker! Hoppas verkligen att jag gör det!

Mvh Lazze
 
Hej!

Jag har inte testat gördinegenbok själv, men det finns andra som har här på fotosidan. De verkar dock egentligen rikta sig till dem som vill göra ett album med färdiggjorda mallar, men en mall är tom så använder man den kan man ladda upp sina egna sidor som kan se ut precis som man vill ha dem.

Jag har liksom Mattias gjort böcker för mindre barn hittils (min äldsta son är knappt 2) och dem har jag laminerat i en plast och satt ihop antingen med snören eller med stora nyckelringar. Det har fungerat utmärkt för de böckerna, men ser inte så snyggt ut som riktigt inbundna böcker förstås.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.