Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Göra om bildarkivet

Produkter
(logga in för att koppla)

Radeeon

Aktiv medlem
Det var ett tag sedan jag höll på med lightroom och det var en del frågor som dök upp då som gjorde att jag la ner användantet ett tag...

När jag lade om mina bilder från min förra dator la jag in dom via lightroom och via år månad och dag
Tyvär döpte jag dom med månadens namn och inte med nr som ju hade varit mycket lättare eftersom dom hade lagt sig i ordning direkt..

Så min fråga är om jag ska klippa ur hela arkivet och lägga in allt i gen får att får det på det viset jag vill ha det eller hur ska jag göra
 
Det var ett tag sedan jag höll på med lightroom och det var en del frågor som dök upp då som gjorde att jag la ner användantet ett tag...

När jag lade om mina bilder från min förra dator la jag in dom via lightroom och via år månad och dag
Tyvär döpte jag dom med månadens namn och inte med nr som ju hade varit mycket lättare eftersom dom hade lagt sig i ordning direkt..

Så min fråga är om jag ska klippa ur hela arkivet och lägga in allt i gen får att får det på det viset jag vill ha det eller hur ska jag göra

Om allt ligger i Lightroom redan så tycker jag att du inne i Lightroom ska hantera mappnamnen. Ändra dem därinne helt enkelt. Om jag inte missförstår ditt inlägg borde mitt förslag innebära minsta möjliga jobb för att uppnå det du vill.
 
Du har helt rätt med ditt förslag det är bara det att jag vet inte hur jag ska göra det innifrån lightroom och då var det det enda jag kompå som jag visste skulle funka.

Hur gör jag det innifrån
 
Är det filerna eller mapparna du döpt med månadernas namn?

Några mappar går rätt snabbt att byta namn på, men se till att göra det innifrån Lightroom, annars kommer LR inte att hitta dem längre och du måste peka ut de nya mapparna manuellt.

Är det filnamnen som är fel så finns det en funktion i LR för "batch rename". Markera de filer du vill döpa om och tryck på F2 (åtminstone i Windows). Där finns sen ett antal fördefinierade val, samt att du kan själv göra en massa filnamnskonstruktioner baserat på bl.a. bildens tagningsdatum/tid och en massa annat. Ett tips är väl att börja men en fil först, gärna en testbild, för att se att det funkar som tänkt.
 
Tack för tipset vaktmästarn funkar jättebra...

Finns det något man kan göra där man ändrar fler på samma gång altså hela årets bilder eller är det att gå igenom månad för månad?

Det är mapparna det handlar om
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.