ANNONS
Annons

göra moln "svartare"

Produkter
(logga in för att koppla)

fredlund88

Aktiv medlem
sitter o leker i photoshop nu, men blir inte klok på hur jag ska göra moln mörkare/svartare.
ett altenativ är ju att använda "burn tool" men jag tycker att färgerna ökar då.

tips tack :)

Senast ändrad:
sitter o leker i photoshop nu, men blir inte klok på hur jag ska göra moln mörkare/svartare.
ett altenativ är ju att använda "burn tool" men jag tycker att färgerna ökar då.

Gör en lagerkopia först, det är praktiskt.
Markera himlen efter smak, lägg på ordentligt med ludd och använd verktyget kurvor i lagom mängd.
Varför en lagerkopia? Jo, därför at om du inte blir nöjd så är det bara att radera lagerkopian och börja om med en ny lagerkopia.

Det finns andra sätt men det här funkar i jpg om du inte drar för mycket i spakarna.

Ett tips är att glo runt på youtube efter olika tutorials för hur du använder och kan utnyttja lager och lagermasker!

Du kan ju även öka konstrasten med ett adjustment layer och sen invertera layer masken med ctrl + i för att dölja effekten och sen måla fram den där du vill ha den med en vit pensel...

Men förslaget om att kolla youtube efter tutorials som avhandlar layers och layer masks är inte dumt.. Det ger dig en helt ny möjlighet att ta kontroll över effekter.. :)

1. Make a new curves adjustment layer
2. set the curves looking ONLY at the area you are concerned
3. fill the mask with black so it has no effect
4. paint the mask with a soft brush with a value of 20-60% with white color to change the parts of the image you want

voilá

1. Make a new curves adjustment layer
2. set the curves looking ONLY at the area you are concerned
3. fill the mask with black so it has no effect
4. paint the mask with a soft brush with a value of 20-60% with white color to change the parts of the image you want

voilá

Bästa förslaget hittitlls. Ett tillägg bara, för att inte färgerna ska bli mer mättade efter en sådan justering, ändra blandningsläge till luminosity i lagerpanelen.

Du kan även använda ett halvtonat gråfilter vid fototillfället. Men det kräver förstås mer planering och kan upplevas bökigt med montering. Jag själv föredrar dessa.
//Erik

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto