Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Göra linser för Camera Osbcura?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr.Jenkins

Medlem
Hej!

Jag har idag "byggt" min första Camera Obscura, dvs gjort om mitt vardagsrum till en kamera. För er som inte vet vad det är, så funkar principen så att om du mörkar ditt rum, och öppnar ett litet hål i fönstret, så kommer ljuset in och projicerar en upp-och-nervänd bild på den motsatta väggen.

Grundprincipen för fotografi helt enkelt.

Problemet jag har är att med ett stort hål så blir det ljust och i ofokus, med ett mindre hål blir det bättre fokus men väldigt mörkt. Jag vill ha båda delarna! Annars sitter man där med 2 timmars slutartid för att fota av det någorlunda, och att ha människor i bilden skulle inte funka så bra.

Pratat lite via mail med en fotograf vid namn Marja Pirilä, och hon använder sig av denna tekniken, och enligt henne använder hon plus lenses för att få skärpa och få ner slutartiderna.

Har via denna hemsida, http://www.funsci.com/fun3_en/sky/sky.htm#2, klurat ut hur jag bestämmer brännvid på optikerspråk, och pratat med en optiker som kan slipa till dom linser jag behöver. So far so good.

Det jag nu behöver klura ut är vilken storlek på bländare jag ska ha, och förhållandet bländare och storlek på rum. Hittade en hemsida som förklarar just detta, men som det mattesnille jag är så har jag inte riktigt lyckats klura ut hur det förhåller sig. Om det är någon som vill ge det en chans och kan förklara det på förenklad svenska skulle jag bli tacksam.

Hemsidan som förklarar bländare: http://opticsnotes.nixsar.com/sciopticsfaq/obscura.htm

För inspiration och förståelse för vad jag vill göra, ta en titt på:

http://marjapirila.com/interior.html

http://marjapirila.com/speaking_house.html


Mvh Jerry
 
Hej.

Har funderat på detta med camera obscura vid ett flertal tillfällen.
Nu blev det aktuellt igen när jag hade en förskoleklass på besök i studion.
De frågade hur bilden fastnade i kameran. Svårt att förklara men lätt att visa med en sån här grej :)
Nej, det är inte klister i kameran där ljuset fastnar.

Tänkte just på linsen, går det inte att använda macrolinser...
Finns ju i olika storlekar och styrkor.

Vad tror du?

Mvh Torben
 
Bländaren - det vi brukar skriva som f/2,8 eller f/4,0 eller liknande - är helt enkelt ett sätt att beskriva förhållandet mellan brännvidden och ingångspupillen.

Ingångspupillen är det hål som du ser om du tittar in i objektivet framifrån.
Alltså så stort som hålet upplevs vara.

f i formeln är brännvidden.

Om du ska ha en brännvidd på 2000 mm, och vill ha en bländare på f/5,0 så behöver du en ingångspupill som är 400 mm i diameter. alltså 2000/5=400. Det behöv en rätt stor lins för det.

Ett exempel till så att du fattar formeln.
Brännvidden 2000 mmm och bländare f/64 ger en ingångspupill på 32 mm. Det börjar väl bli hanterbart.


Var det lite av svaret på din fråga?


Petter ...
 
Jo det trodde jag med tills jag hittade länkens TS har med först.
Har även sett det på andra håll. Tydligen för att kunna få lite ljusare bild...
Då behövs linsen för att fokusera.
Har man liilla hålet blir bilden väldigt mörk. Då räcker det inte med f/64 inte.

Petter.
Menar du att det kommer att fungera med ett hål på 32mm och väggen på 2 meter?
Att linsen är onödig i första steget?
 
Jo det trodde jag med tills jag hittade länkens TS har med först.
Har även sett det på andra håll. Tydligen för att kunna få lite ljusare bild...
Då behövs linsen för att fokusera.
Har man liilla hålet blir bilden väldigt mörk. Då räcker det inte med f/64 inte.

Petter.
Menar du att det kommer att fungera med ett hål på 32mm och väggen på 2 meter?
Att linsen är onödig i första steget?

Nej jag menade att detta gäller om du har en lins (med brännvidden 2 meter). Samma formel kan användas för vilken lins du vill. Och bländaren blir en funktion av linsens brännvidd och "ingångspupillens" diameter.
Men jag är verkliugen inte expert på ämnet. Försökta bara föra in lite enkla förklaringar om bländare och brännvidd. Som förhoppnignsvis kan leda dig vidare i ditt kunskapssökande

Petter ...
 
ok. Då fattar jag!

Kikar efter lämplig lins först med andra ord.
Tänkte jag skulle testa lite i studion i morgon. Synd att det inte är så mycket ljus dessa dagar bara!

Återkommer med rapport hur det går.

Tror det försvann ett inlägg mellan här också...
 
Yes.
Nu har nästa gäng ungar varit i studion o röjt runt bland grejerna!

Fick till en enkel variant av camera obscura med en lins (120mm diam) o en reflexskärm.
Ställde upp ett stilleben med julgranskulor o några gossedjur som belystes med modelleringsljuset i en blixt.

Blev väldigt tydligt med bilden på skärmen faktiskt! Ganska häftigt! Barnen tyckte att det var lite magiskt.
Sedan fick de välja lämpligt offer bland gossedjuren o julgranskulorna för att fotografera själva, med blixt då o vanlig kamera ;-).

Kul med lite extra liv i lokalen, 12 st plus tre personal. Lite rörigt blev det.

Linsen kommer förresten från en lysrörsarmatur med förstoringsglas i.
Finns kanske med lite tur på typ gengåvan mm. för en billig peng
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.