Jenny, jag skrev ju i din gb för ett tag sen, men kanske några andra också vill veta.
Hemmagjord tiltoptik:
1. Förstoringsoptik, 75mm är perfekt för småbildskameror. Min optik, Meopta Belar 75/4.5, kostade 300kr begagnat.
2. Bälg. Bälgmaterialet kan vara vad som helst som är ljustätt och flexibelt. Det måste kunna röra sig framåt och bakåt samt vara vridbart i sidled osv. Inga plaströr alltså. Börja med svart sopsäck tills du hittar nåt mer lämpligt, som en gummidamask från kopplingsservot till en Volvolastbilsväxellåda..eller nåt.
3. Bajonett. Du måste kunna fästa optiken på kameran. Ett kameralock som du skär ut ett stort hål i funkar bra. Alternativt ett trasigt objektiv som du plockar isär och tar bajonetten från (krångligt).
Innan du börjar montera, testa optiken framför kameran. Det viktiga här är att få fokus på oändligt innan optiken hamnar inne i spegelhuset.
Gör så här:
Ta loss objektivet från din DSLR. Håll optiken som du tänker använda till ditt bygge framför spegeln. Flytta det fram och tillbaka tills du hittar fokus på något långt bort, mer än 20-30m. Notera ungefär hur långt ut optiken befinner sig från kamerahuset. Inte så viktigt men det ger en ide om hur mycket bälgmaterial som behövs. Man vill inte ha för mycket (svårt att pressa ihop det) eller för lite (räcker inte till tiltning eller närbilder).
Mitt första bygge (inget lock som bajonett än):
Klick!
Exempelbild med kraftig vinjettering:
Klick!