Annons

göra eget fix och framkallare?

Produkter
(logga in för att koppla)

gerenmark

Medlem
Jag tänkte roa mig med att göra min egen lilla kamera.
Jag vet att det går att göra primitiva kameror med en skokartong.
Finns det någon bra beskrivning på hur man gör det på internet eller har några tips? Var hamnar focus och skärpa osv. konstruktion.
Sen tänkte jag göra min egen pappersframkallare och fix.
Kan man göra det på någe bra sätt med saker man har i hemmet?
Jag har hört att man kan använda kaffesump och sånt. Eller kanske saker man kan köpa på ica.
Det behöver inte ha någon kvallite direkt.
Bara skoj att testa.
God Jul..
 
Låter som en utmärkt tanke. Borde nog alla, speciellt de som bara kört digitalkamera, göra.
Kaffesump, det är nog mer för att se hur framtida bilder kommer att bli. Eller att tona med kanske, går nog lika bra med Te.

Har sett följande blandning för Tri-X och 20 minuter.

8 oz Vatten
4 tsp snabbkaffe (eller en bunt C-vitamintabletter i lite större dos än kaffe)
2 tsp hushållsoda

Nu undrar du vad i helsike en oz är.
8 Oz torde vara, om jag minns rätt, en kvarts liter.

Fix - Saltvatten
 
OZ

En OZ är 0.029 liter eller 29ml
Gäller saken engelska OZ så är det 0.0284 liter vilket är 28.4ml.

men skillnanden är kanske inte så stor, utan det duger ändå.

Jag har ett omvandlingsprogram som kan omvandla mästan allt, exvis volymer hastighet längd, tryck, etc.
det heter "CONVERT" kan ladda hem gratis från, är jättelitet och mycket enkelt.
Ladda hem från http://www.joshmadison.com/software/

En anledning till att en massa enheter från historien, som Oz, viktsorter längdsorter etc fanns i två versionern, var att det var mycket praktiskt att lura kolonierna, en Oz för export o en för inponrt, så kunde man betala mindre för den ena "sortens" Oz än när man sålde.
 
jättebra tips alla!

ska testa med en gång!

en sak undrar jag bara...
recepten gäller väl egentligen filmframkallning, jag är inte så lärd, funkar det lika bra som pappersframkallare?

hur länge måste man fixera i saltvatten?
 
Kan inte hänvisa till egna tester - men rätt länge tror jag. Har vinäger i minnet också, en fjärdedel vinäger och vatten. Verkar som det mesta från köket kan fungera.

Kanske man kan framkalla med apelsinjuice också ;--)
 
jag hörde att saltvatten inte skulle vara så jättebra fix.
det bleks ganska snabbt.
det kanske löser sig med vinäger.
eller finns det något annat tips.
 
Gatufoten skrev:

8 oz Vatten
4 tsp snabbkaffe (eller en bunt C-vitamintabletter i lite större dos än kaffe)
2 tsp hushållsoda

Det fungerar!!! :)

Tog 2,5 dl vatten, 4 msk ICA-handlarnas snabbkaffe & 2 msk Gripens Hushållssoda; hällde allt i en burk och skakade tills det löst sig.

Har bara framkallat papperskopior (gammalt emaks-papper), ingen film ännu...

Nu väntar jag bara på en (enkel) förklaring till _varför_ det fungerar...
 
Varför inte också göra ditt eget fotopapper själv? Köp flytande emulsion och pensla ut på vilket papper eller vilken yta du vill. Då blir det så att säga, fullbordat. Har provat för flera år sedan och funderar på att försöka igen. Nu ska det ju också finnas emulsion med variabel kontrast att köpa.
 
det skulle ju faktiskt vara jättehäftigt.
tänk vad man skulle kunna göra!
möjligheterna är ju obegränsade..

det blir ett framtida projekt
 
Urin duger som framkallare också, läste jag nånstans.

Härligt, man behöver juh ingenting. Pissa i en burk och skölj sen ur med havsvatten.

/Henri
 
Väntar fortfarande på någon som kan förklara för en icke-kemist hur det hela fungerar... Tacksam för alla tips!
 
Platypus skrev:
Nu väntar jag bara på en (enkel) förklaring till _varför_ det fungerar...

Man kan enkelt säga att när emulsionen utsätts för ljus så påverkas de belysta silverföreningsmolekylerna så att vissa av atomerna blir joniserade (du vet, plus- eller minusladdade).

Framkallningsämnet drar till sig de joniserade partiklarna och lämnar det metalliska silvret och de oexponerade molekylerna kvar. Processen kallas "reducering".

Fixeringen tar bort de oexponerade molekylerna så att bara metalliskt silver finns kvar, och du får ett hållbart negativ/papperskopia.

I kaffe, c-vitamin och urin finns det ämnen som fungerar som framkallningsämnen. Vet inte vad det är i kaffet, men i urin finns det en liten mängd brenzkatekin (catechol).

Hushållssoda (oftast natriumkarbonat) fungerar som aktivator, som får framkallningsämnet att fungera bättre. Soda ingår i många "riktiga" framkallare.
 
J. Patric skrev:
Processen kallas "reducering".


Mn kan väl säga att reducering är motsats till oxidation - rost och att koppar blir grön exempelvis

J. Patric skrev:

I kaffe, c-vitamin och urin finns det ämnen som fungerar som framkallningsämnen. Vet inte vad det är i kaffet,

Koffeinet - det går lika bra med te fast det är väl mindre med det i te.

Rätta mig om jag har fel men för att stoppa stoppa reaktionen så inte allt blir svart har man stoppbad. Ättikssyra eller något.

Fixet är för för att lösa upp ännu inte reducerade silverkristaller. Tar man inte bort det kommer bilden att mörkna.
Nåt sånt



Urin är ju lite speciell. Urin från gravida kvinnor är förövrigt riktigt bra för krukväxter. Det speciella hormonet gör blommorna väldigt glada. Kan ju ge krukväxterna en säregen doft förstås. Har en granne som har väldigt fina växer i fönstret nu - inte mitt fel i alla fall.
 
Gatufoten skrev:
Rätta mig om jag har fel men för att stoppa stoppa reaktionen så inte allt blir svart har man stoppbad. Ättikssyra eller något.

Ja, men reaktionen stoppas även i fixet. Den största fördelen med stoppbad är att bryta framkallningen tvärt. Det ger jämnare resultat, och sparar fixets surhetsgrad.
 
Jag testade igår..
min kamera funkade inte så bra, det blev suddigt och det var svårt att se motivet över huvud taget, ska noig leta upp en bättre ritning över kameran.

Framkallaren blev ganksa intresasnt, jag höll på att spränga hela huset. Vattnet kokade nästan när jag hällde i sodan, och när jag tillsatte kaffet började allt växa i behållaren. Tillslut kan man säga att konsistensen blev som en dålig blandning chokladpudding! Men det gick iaf att framkalla med det.

Platypus skrev:

Nu väntar jag bara på en (enkel) förklaring till _varför_ det fungerar...


det står ganska bra på sidan som Jörgen delade med sig innan hur det funkar.
http://www.rit.edu/~andpph/text-coffee.html
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.