Annons

Göra egen reflexskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Cheapskin

Medlem
Sökt men ej hittat något.

Tänkte snickra en egen reflexskärm och undrar om någon har några tips.

Vad funkar som material om man vill ha ett ganska mjukt ljus men ändå klarar av att lysa upp ganska stora saker?

Skall jag ha material på båda sidor om ramen?
tänkte göra en enkel i trä med vita lakan uppspänt på båda sidor, är jag fel ute eller?

mvh
 
En annan reflektor som funkar bra om det gäller transportabla, så kan du använda aluminiumföolie, klistrad på kartong eller medtag en rulle.
MVH Ronnie Eliasson
 
Cheapskin skrev:
Vad funkar som material om man vill ha ett ganska mjukt ljus men ändå klarar av att lysa upp ganska stora saker?
Storleken på reflexskärmen ska vara av samma storleksordning som det du tänker lysa upp med den. Är den mindre kommer du ha svårt att belysa hela motivet.

Tänk dig en spegel, studsa sol i den och du kommer lysa upp ungefär lika stort område som spegeln. Nu kommer ett matt föremål sprida ljuset mer än en spegel, men "hotspoten" från detta föremål kommer vara ungefär lika stor som reflektorn. Och det är detta område ("hotspoten") som du vill använda för att lysa upp motivet.

Skall jag ha material på båda sidor om ramen?
tänkte göra en enkel i trä med vita lakan uppspänt på båda sidor, är jag fel ute eller?
Frigolit, som Jan nämnde, är en klassiker i dessa sammanhang. Man kan köpa olika typer av konstruktioner (gaffellliknande eller klämmor) med fäste, avsett för belysningsstativ, för att hålla fast frigolitskivor (gå till http://www.manfrotto.com/ och sök på någon av: 143F, 143FV, 143FD, D750, F1501 eller F1504). Där kan man få idéer om man vill göra egna hållare. Fördelen med frigolitskivor är att de är lätta och ofta ganska stora samt reflekterar.

Men allt som reflekterar ljus kan funka. Jag har sett folk som använt en utbredd dagstidning på bordet under personen som ska bli fotograferad och har själv använt vitt A4-papper till små motiv.

En träram med tyg på kan säkert bli jättebra, nackdelen är att den lätt blir svår att kånka runt på om du inte gör den isärtagbar.

Jag har gjort en reflektorskärm men då med den typ av metallband som sitter i de hopfällbara reflektorskärmar som bland annat Lastolite säljer. På denna ram satte jag blankt vitt nylontyg på ena sidan och silverfärgat tyg på den andra. På så sätt har jag lite valfrihet om jag vill få lite mjukare eller mer riktat ljus.
 
Jag gjorde en reflektor av en räddningsfilt och en rockring. Stor och bra, men inte helt smidig när man skulle transportera den :)
 
Har funderat på om det kan fungera med sådan här "Termo" grej vissa sätter på sina bilfönster.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.