Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Göra egen ICC-profil till skrivare med scanner?

Produkter
(logga in för att koppla)

_JmD_

Aktiv medlem
Jag har en HP designjet 130 som skrivare. Jag har GretagMacbeths skärmkalibrator med vilken jag kalibrerar min skärm. Dessutom har jag en Epson scanner.
Vad jag undrar är; om jag kalibrar scannern med en IT8-bild och medföljande datafil, skulle jag sedan kunna ta en utskrift av IT8-bilden från min skrivare och sedan läsa in den med scannern för att därefter på något sätt göra en egen ICC-profil för skrivaren? Eller måste jag ha en densitometer eller en kolorimeter för utskrifter för att kunna göra detta?
Om det går med scannern - vad finns det för mjukvaror som jag kan använda för att göra ICC-profilen?

///JmD

_JmD_ skrev:

Om det går med scannern - vad finns det för mjukvaror som jag kan använda för att göra ICC-profilen?
Det har funnits ett antal program som gör profiler med hjälp av skannern. Men de jag testat (flera år sedan nu) gav ett riktigt dåligt resultat. Du behöver en spektrofotometer för att göra detta.

Stefan

Re: Re: Göra egen ICC-profil till skrivare med scanner?

stefohl skrev:
Det har funnits ett antal program som gör profiler med hjälp av skannern. Men de jag testat (flera år sedan nu) gav ett riktigt dåligt resultat. Du behöver en spektrofotometer för att göra detta.

Stefan

Ok, jag misstänkte att det hade varit lite för bra och enkelt om scanner-metoden hade funkat.

Well, några bra tips på nån prisvärd spektrofotometer med mjukvara?

///JmD

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar