Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Göra bilder 72dpi till 300dpi

Produkter
(logga in för att koppla)

www.tille.se

Aktiv medlem
Hej!

Jag hoppas någon vänlig själ kan svara på mina frågor angående hur jag ska få mina bilder från digitalkameran, i 72 dpi att bli i 300dpi. Jag vill gärna lägga dem högupplösta men just nu vet jag inte hur. Jag plåtar med D70, har installerat PictureProject och har även Photoshop i datorn. Jag vet att man kan lägga ett makro men det har jag inte prövat ännu. Är inte så hemma på detta område ännu.Men finns det andra sätt att ändra dpi-talet på bilderna när jag för över dem från kameran?

Hoppas någon kan hjälpa mig!

M v h
Patric
www.tille.se

För att få bilden till 300dpi behöver du egentligen inte göra någonting. 300dpi är bara intressat i maskinen som skriver ut din bild.

Din bild är en samling pixlar. Dom kan man vid utskrift skriva ut olika tätt (med olika dpi) och bilden blir får beroende på hur tätt dom skrivs ut olika fysiska mått.

I PS kan du gå in under bildstorlek och förändra längden på sidan i pixlar eller cm, och du kan ändra dpi. Välj måtten på bilden till cm och ändra dpi så ser du hur det hänger ihop.

Tack för svaret, men att jag kan ändra storlek vet jag. Men frågan är hur jag ändrar detta på ett stort antal bilder samtidigt på det smidigaste sättet.
Och jag föredrar att jobba med högupplösta bilder så det vore skönt att kunna ändra detta.

Någon som har fler tips.

Patric

Vad menar du?

Du skriver att du vill jobba med högupplösta bilder. Dina bilder ändras inte bara för att du ändra bildens upplösnng (dpi). Det är precis samma bild i datorn ändå. Det är bara när du skriver ut eller skickar din bild för "framkallning" som du har nytta av att ändra värdet. Jag kanske missuppfattar frågan men jag tror du ska läsa lite artiklar här på FS om ämnet.

Se bifogad bild. Ändra upplösningen i denna dialogruta i PS, se till Resample Image box är avkryssad.

För att göra ett macro, eller action, se
http://www.webdesignskolan.com/photoshop/actions/actions.htm

För att läsa mer om upplösning
http://www.megapixeln.net/

I övrigt har Janne och Tony rätt i sina kommentarer.

I kameran har dina bilder ingen dpi. Det är PS som per automatik sätter bilderna till 72 dpi.
Detta tror jag inte går att ändra i någon inställning.

Bilagor

• box2.gif
    box2.gif
    5 KB · Visningar: 3,970
Tack för svaret, men att jag kan ändra storlek vet jag. Men frågan är hur jag ändrar detta på ett stort antal bilder samtidigt på det smidigaste sättet.
Och jag föredrar att jobba med högupplösta bilder så det vore skönt att kunna ändra detta.

Någon som har fler tips.

Patric
Precis detta undrar jag över. Något forum där jag kan ändra en hel mapp från 72 till 300 för utskrivning av bilderna.

Du behöver inte ändra för att skriva ut heller. Skriver du ut själv kan du styra hur stora bilderna blir vid utskriftstillfället oavsett om du skriver ut inifrån Photoshop eller med din skrivares program om du använder den. Skickar du för utskrift styr du storleken i utskrivarens onlineprogram. Men om du nu vill göra det går det utmärkt att göra det för en hel mapp inifrån Photoshop. Du har fått länk till att läsa hur man gör och det finns många how to do-videos på tuben och andra ställen. I många kameror kan du ställa in det så du slipper ändra i efterhand om du måste göra det. Men som redan sagts så ändrar du inget i bilden - du skriver en utskriftinstruktion som ligger inbäddad i filen - när du tittar på bilden digitalt ser du ingen skillnad, bilden blir densamma oavsett om den är i 5 dpi/ppi eller 500 dito. Denna inställning har du egentligen bara nytta av om du skriver ut på vissa sätt utan att ställa in hur du vill ha bilden eller om du arbetar i vissa program t.ex. vissa layoutprogram.

I kameran har dina bilder ingen dpi. Det är PS som per automatik sätter bilderna till 72 dpi.
Detta tror jag inte går att ändra i någon inställning.

Ja, dpi är ett mått på hur många bildpunkter som det finns på en given yta, och beroende på hur man skalar bilden vid utskrift blir det olika dpi, ifall man inte ger sig på att inerpolera eller extrapolera pixelvärden och ändra det faktiska antalet pixlar.

Jag tycker inte att ett dpi-värde borde höra till bildfilens egenskaper utan snarare vara en standardinställning i programmet man har som hanterar bilderna och som är till grund för att beräkna storleken på utskrtiften baserat på antalet pixlar bilden innehåller. Möjligen skulle ett dpi-tal kunna ligga där som en rekommendation som utskriftsrutinen gärna vill åtlyda, och det kanske är en sådan ändring trådskaparen är ute efter. Skriver man ut en fil med inställningen 72dpi blir utskrtiften betydligt större än om man skriver ut med 300dpi.

Fast att kameran inte skulle ha något dpi-värde håller jag inte riktigt med om. Ta t.ex. Canon 5DmkIV, den har en sensor som är 24x36mm, och på den sensorn finns det ca 30 miljoner pixlar, fördelade som 4480x6720. Längsidan har således 6720/36*25.4 = 4741 pixlar per tum, eller dpi om man så vill uttrycka det. Men det är egentligen ointressant så länge som man inte vill skriva ut bilden i diabildsstorlek.
Även om det är många pixlar så är det fortfarande ett ändligt antal, så skulle man tänka sig att förstora upp bilden från den här kameran till låt säga 4x6m så blir dpi-talet ganska lågt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar