Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gör färre pixlar nattkorten bättre?

Produkter
(logga in för att koppla)

pilsnernils

Medlem
Hur fungerar digitala systemkameror egentligen? Om man har en CCD som är kapabel till 8Mpix, men tar kort i 2Mpix, betyder det att samtliga 8Mpix på CCD:n fortfarande används, men att varje pixel i mitt kort kommer att innehålla information från 4 pixlar istället för bara en? I så fall borde signal/brus-förhållandet bli bättre när man tar nattfotografier? Är detta logiskt tänkt eller går jag bet på något i resonemenagen. Vore extremt tacksam för svar på detta.

Troligen är det exakt samma sak som att förminska bilden i efterhand, men med den skillnaden att du inte kan påverka skärpning och dylikt vid förminskning. Det är nog alltså ingen som helst fördel med att inte använda full upplösning. Det läget är bara till för att spara plats på minneskortet, inget annat.

Det finns en del kompaktkameror som använder just den tekniken du beskrev för att öka känsligheten. Olympus har ett par sådana modeller, tror jag.

ANNONS