Knight Palm
Aktiv medlem
Det dröjer nog ett tag innan man får möjlighet att montera ett tyskklingande objektiv på sin E-300. Så när jag nyligen vårstädade, hittade jag ett gammalt objektiv tillhörande en dia-projektor, samt även en adapter med T-gänga till OM-Systemet. T-adaptern monterade jag i OM 4/3-adaptern och i sin tur på kameran. Projektorobjektivet klämde jag fast medelst friktion. Till råga på allt, så stämde fokuseringen ganska perfekt på oändligheten. Jag smällde av några bilder i läge bländarförval och blev smått positivt överraskad av erhållen skärpa och kvalitet.
Projektorobjektivet är ett Zeiss Ikon Talon 1:2,8/85, så det upplevs som ett 170mm ljusstarkt tele på 1:2.8 i gamla 35mm standarden.
Om man tar detta experiment lite seriösare, så skulle man kunna montera en hållare för projektorobjektivet i T-adaptern, så att det bättre går att fokusera manuellt.
Man kan tydligen montera och fota med vad som helt på en digitalkamera. Min gamla Canon Ixus Powershot S230, klämde jag fast i det gummiförsedda ögonokularet till en kikare Pentax 8x24, för att kunna ta bättre telefoto. Bilden blev cirkulär, och inte särskilt bra, men tele-effekt blev det.
Projektorobjektivet är ett Zeiss Ikon Talon 1:2,8/85, så det upplevs som ett 170mm ljusstarkt tele på 1:2.8 i gamla 35mm standarden.
Om man tar detta experiment lite seriösare, så skulle man kunna montera en hållare för projektorobjektivet i T-adaptern, så att det bättre går att fokusera manuellt.
Man kan tydligen montera och fota med vad som helt på en digitalkamera. Min gamla Canon Ixus Powershot S230, klämde jag fast i det gummiförsedda ögonokularet till en kikare Pentax 8x24, för att kunna ta bättre telefoto. Bilden blev cirkulär, och inte särskilt bra, men tele-effekt blev det.