Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gömslen vid Hornborgasjön - långt från parkeringen?

Produkter
(logga in för att koppla)

AJä

Aktiv medlem
Hejsan

Nu på fredag ska jag till Hornborgasjön å fota bland annat tranor från gömsle, ska bli riktigt spännande.

Jag har fått en väldigt enkel karta från Falköping Nu men kan inte riktigt utläsa om det är långt från parkeringen ner till gömslena. Eftersom man ska vara där minst 1 timme före soluppgång vill man helst inte irra runt och inte hitta sitt gömsle. Jag ska ha gömsle nummer 3.

Är det nån annan som ska ligga i gömslen nu på fredag förresten? Andra bra tips från rutinerade gömslebesökare mottages också tacksamt. Exempelvis när på kvällen brukar man få lämna gömslet?

Tack på förhand
Anders

Hej Anders!

Jag och Inge Johnsson satt i gömsle 3 den 31 mars. Vi hade Canonväder ;).

Man parkerar alltså inte vid naturrummet, utan strax öster? om naturrummet (ca 200 meter). Därifrån går man ner till sjön genom en grind. Uppskattningsvis 400 meter.

Gömsle 3 är väl halvbra på morgonen, då de flesta tranor landar vid gömsle 1. Men allt eftersom dagen går så kommer de närmre och närmre. Vi hade tranor som var ca. 5 meter från gömslet senare under dagen. Vid 16-tiden ger sig alla av, för att återvända en timma senare.

Vi var på plats i gömslet vid 05:00, räkna lite tidigare nu. Blev utsläppta vid 20:30.

Vi lagade mat, med trangia-kök i gömslet. Funkade riktigt bra med 2 pers på 2x1x1,4m (LxDxH), även om det var trångt. Jag satt på en vanlig campingpall (sån där utfällbar med tyg i mellan och även de där tre-bens pallarna ger en bekväm höjd).

EN riktig höjdare var det. Klart roligare än att stå vid naturrummet. Segt? Nja.. jo lite.. Glöm inte de andra fåglarna.

Att hitta gömslena är inga problem, finns en mindre väg att följa från grinden som jeppe nämnde.

Tips, lägg ut all korn på morgonen som du får i en stor hink som finns i gömslet, försök inte slänga ut ngt under dagen som ngn tipsade om i en annan tråd.

Håll optiken innanför glugghålen, då är tranorna relativt orädda.
Så fort du sticker ut ngt utanför håller dom sig undan.
Undvik också att sticka fram ansiktet i hålen i mesta möjliga mån, iaf nära, det riktigt lyser om händer och ansikte och tranorna tar lätt till flykten, speciellt på eftermiddagen då dom är mättare och skyggare än på morgonen.

Ha med så lite saker som möjligt då det är trångt coh latrintunnan samt kameraväskan tar stor plats, finns dock några spikar att hänga saker på.

Lycka till:)

Jan vdV skrev:
Undvik också att sticka fram ansiktet i hålen i mesta möjliga mån, iaf nära, det riktigt lyser om händer och ansikte och tranorna tar lätt till flykten, speciellt på eftermiddagen då dom är mättare och skyggare än på morgonen.

Såhär menar du??

Bilagor

• _i9y5247.jpg
    _i9y5247.jpg
    45 KB · Visningar: 950
...tack för snabba svar

Woow, tack för så snabba tips och svar, underbart. Finns alla saker i gömslet eller får man typ pottan och maten av någon person (tillsynsmannen) innan man går ner ner till gömslet? Beror på när man kommer kanske?
Ska verkligen bli roligt! Vad är det för signal man får när man ska bli utsläppt? Lampa?
Finns det fler bilder på själva gömslena förresten?
Är gömslena uppmärkta med nummer så man ser dom tyldigt, det är ju mörkt när man glider ner dit på natten och då ser man kanske inte om man gått till rätt gömsle? Ja, vad fasen, det kanske löser sig när man väl står där och kliar sig i huvudet ;-)
Tack så väldigt mycket för alla bra och snabba svar.
/Anders

Senast ändrad:
Hur många rullar/minneskort brände ni av? Kanske läge att bunkra upp med en kasse film ;-)

Det finns en 12L hink med spannmål (tillsyningsmannen sätter ut dessa kvällen innan)
Även en större hink med en sopsäck finns för behoven. Denna säck tar man själv hand om på kvällen.

Tillsyningsmannen kör in på den vägen du går ner till gömslet och tutar, går inte att missa.

Jag törs inte säga hur många bilder jag tog...

Jan förbrukade väl en 10? rullar

Okej då!

1780 bilder.. men det var mååånga bursts.. rensade ner till 228 st. Men jag är jääkligt nöjd.

Tankade över till datorn allt eftersom. Blev 15GB allt som allt ;)

Bilder?

Nu har ju Jeppe börjat så bra att lägga in några av sina bilder från besöket vid transjön.

Det är väl många fler som varit där i år?

Lägg upp en bild här från ditt besök vid Hornborgasjön.

MVH
Magnus

Jeppe

Ungefär så ska man inte göra:)

Att jag skrev så när jag visste att du hade den bilden(att jag aldrig lär mig)

Skall åka till Hornborga natten mot lördag, det är ju fortfarande gott om tranor, och vädret ser skapligt ut på prognoserna iaf. När jag läser den här tråden inser jag att jag nog måste boka ett gömsle nästa år. Och hyra ett 300/2,8... =)

Härliga bilder, förresten, Jesper!

tillbaka efter 15,5 timmar i gömslet

Så där ja, då var man tillbaka efter många timmar i det lilla gömslet. Vilken underbar upplevelse, fantastiskt. Det rekommenderas verkligen till alla som vill komma nära tranorna. Dom var inte så skygga som jag trodde, en del kom så nära att man kunde ta kort på dom uppifrån! Det blev 12 rullar film och vädret var verkligen blandat, från strålande sol till snö, blåst, regn på tvären, solnedgång med en fantastisk regnbåge över sjön som avslutning. Läckert.
Jag var själv i gömslet och det kan nog vara att rekommendera, annars vet i sjutton hur man skulle fått plats med utrustning å så. Nu kunde man också rulla ut liggunderlaget och slagga lite då och då.
20:00 blev jag utsläppt, det var ganska skönt trots allt ;-)
Bilder kommer så snart jag framkallat.

Just hemkommen från Hornborga... Det var rätt risigt väder idag, gråmulet hela förmiddagen, men skådespelet blir ju inte sämre för det. Fortfarande 12100 tranor, samma nivå i snart en vecka! Som sagt, det blir att hyra gömsle nästa år!

jag har några bilder från gömslet

Om någon vill se lite bilder från gömslet och en å annan trana har jag lagt upp ett gäng på min hemsida.
www.naturfotografier.se
Välj menyvalet "projekt"
Ibland är det riktigt bra att ha med sig en liten digitalkamera för dokumentationens skull.

/Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar