ANNONS
Annons

Går det att undvika stjärnformat ljus vid nattfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Jag gillar nattfoto, riktigt spännande att vara ute och fotografera när mörkret har fallit. Det är bara ett litet problem, många gånger får belysning som gatulampor osv ett nästintill stjärnformat mönster.Det blir ungefär 6 ljusstrålar från belysningskällan. Frågan är hur man skall undvika detta? Skulle polfilter hjälpa eller är det längre exponeringstid som gäller?Kanske får jag spotmätta gatulampan men då borde exponeringen bli fel för himmlen tex eller har jag fel?

Använd objektiv med en bländare som är helt cirkulär. Antalet strålar i stjärnan motsvarar antalet "hack" i bländaröppningen, dvs en stråle för varje lamell i bländaren. Ditt objektiv har uppenbarligen bara sex lameller. Testa med helt öppen bländare för att se om strålarna försvinner.

Använd objektiv med en bländare som är helt cirkulär. Antalet strålar i stjärnan motsvarar antalet "hack" i bländaröppningen, dvs en stråle för varje lamell i bländaren. Ditt objektiv har uppenbarligen bara sex lameller. Testa med helt öppen bländare för att se om strålarna försvinner.

Lamellerna ser man i oskärpa. De brukar vara udda till antalet.

Stjärnformade mönster kommer från slipriktningarna av frontlinsen. Högkvalitetslinser har fler stjärnor. Är alltid jämna till antalet.

Väl...

Stjärnformade mönster kommer från slipriktningarna av frontlinsen. Högkvalitetslinser har fler stjärnor. Är alltid jämna till antalet.

Nej, stjärnorna kommer av interferens i bländarlamellerna. Enklaste sättet att undvika stjärnor är att använda objektivets största bländaröppning, som i princip alltid är helt rund.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar