Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Går det att leva som analog fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

marcus hev

Aktiv medlem
Går och funderar på om jag ska satsa helhjärtat på fotograferingen (vilket jag helst av allt vill) eller låta det förbli en fritidssyselsättning som jag ägnar mig åt när jag har tid över (vilket jag har allt mer sällan nu).

Jag vill inte jobba som studiofotograf eller på en tidning utan som frilans.

För närvarande ägnar jag mig enbart åt analog svartvit fotografering, men jag skulle gärna vilja lära mig analog färgfotografering. Digital fotografering är däremot inte något som lockar mig, vilket jag inser är en stor begränsning och utgör ett hinder.

Frågan är alltså om det går att leva som analog frilansfotograf?

Man drömer naturligtvis om att helt kunna försörja sig på egna "konstnärliga" projekt, men som jag har förstått det finns det knappt nån i hela sverige som klarar det.
Stämmer det, eller finns det någon som helst möjlighet att man klara det?

en lång fråga kanske , men jag hoppas på svar.

Hej Marcus, visst går det att överleva som analog fotograf. Jag vet flera som gör det ( Tina Axelsson, Martina Hoogland Ivanow, Lars Tunbjörk, Gunnar Smoliansky mfl) Jag är övertygad om att det analoga fotografiet får en renässans så vässa dig ordentligt tills dess för du kommer att ha få konkurrenter.
Om kunden vill ha digital leverans så kan du ju scanna, så jobbar jag idag.

Min personliga smak är följande:
Digitalt - smidigt arbetssätt
Analogt - snyggare bilder med mer känsla

Gör en övervägning inför varje jobb om vad som är viktigast för kunden och dig själv och välj teknik efter det.
Lycka till!
//
Nina

Tack!
Av fotograferna du nämde känner jag bara till Gunnar Smoliansky, vilken för övrigt är en av mina favorit fotografer.

Nackdelen med med den analoga tekniken är ju också en högre materialkostnad. Hur klara du dig som analog fotograf? Kollade din hemsida och tyckte du var förvånatsvärt billig. Blir det verkligen några pengar kvar efter materialkostnad och skatt?

En lite känslig fråga kanske men, hur pass mycket pengar tjänar du i månaden i snitt?

Förväntar mig inte att bli rik på fotograferandet, men vill ju samtidigt kunna leva ett anständigt liv.

Är för närvarande student och har en hårt pressad ekonomi, och vill verkligen inte leva under samma förutsättningar resen livet.

marcus hev skrev:
Frågan är alltså om det går att leva som analog frilansfotograf?

Jag läste en undersökning där man tittat på hur den framtida professionella fotografin kommer att se ut. Där menade man att i USA och Europa kommer mer än 90% av de professionella fotografin vara digital inom tre-fyra år. Så det kommer vara ett handikapp att välja att bara arbeta med analog fotografi. Men visst går det.

De fotografer som Nina nämner är ju alla etablerade fotografer med ett utpräglat bildspråk, som anlitas just på grund av sin bildstil. Det är nog betydligt svårare att slå sig in på en marknad som ung och oetablerad fotograf om man inte kan leverera digitala filer.

Sedan trodde jag att det framförallt var bilderna, inte tekniken bakom, som avgjorde.

Stefan

Har också läst liknande siffror.Det där med Soliansky och de övriga har du aldeles rätt i, och frågan är alltså om det överhuvudtaget finns en marknad för en inte redan ettablerad fotograf inom den analoga fotografin.

Visst är det bilderna som räknas, men det är just mörkrumms arbetet som jag älskar, och som har kommit att bli min starka sida. Sen spelar det naturligtvis in att jag för två år sedan satsade mycket pengar på en hasselbladsutrustning

mvh. marcus

marcus hev skrev:
Visst är det bilderna som räknas, men det är just mörkrumms arbetet som jag älskar, och som har kommit att bli min starka sida. Sen spelar det naturligtvis in att jag för två år sedan satsade mycket pengar på en hasselbladsutrustning

För det första tror jag att om du lärt dig att göra bra bilder i mörkrummet är det inte svårt att överföra det till en digital produktion. Det är seendet som är det svåra, att avgöra hur en bild ska se ut.

Sätt på ett bakstycke på bladaren. Det finns mer och mer begagnat idag.

Stefan

Det finns egentligen många svar på dina frågor.

Begreppet konst är som bekant ständigt under utveckling/förändring. Allting går i vågor.

Inom musiken leter folk i din ålder efter vintage
Akai-samplers med inte allt för hög upplösning.

Ernst Billgren gav Hötorgskonsten en tvist
och är idag berömd.

Jag vågar inte postå att det finns en framtid inom analogt konstfoto men, det skulle inte förvåna mig ett dugg.

Christian

Jag tror säkerligen att det kommer finnas en viss marknad för analoga kopior i framtiden. Då främst s/v tror dia å färgfilmen kommer att försvinna rätt snart.

Jag skulle säga att det går men det är verkligen inte optimalt och som frilans känns det som näst intill omöjligt. Detta då det dröjer innan du kan ta bra betalt som frilans och det innebär att du får liten förtjänst med analogt. För hur det än är så finns det gott om andra som också vill in på marknaden och kör de digitalt så kan de alltid krypa under dina rörliga kostnader. Så du befinner dig i underläge hela tiden när du raggar jobb. Lyckas du göra dig ett namn så kan du använda lådkamera om du vill, men det är då det.

Som ataljéfotograf är det nog lättare inbillar jag mig. Det krävs inte en massa alternativexponeringar och det är lättare att räkna på jobbet och ta höjd för kostnaderna.

Mörkrumsarbeten är en otroligt liten del av inkomsterna idag.

Mvh
Maverick

Hej

Jag tror man också måste ta med i kalkylen vart i landet man tänker verka, det är nog lättare i vissa delar av landet än där du nu bor.

Sen är min uppfattning att man måste, som de andra sagt se vad man gör:
1. Rena konstverk, dvs du lever på ditt namn o dina egna kreationer, din person o din totala sociala förmåga, Terje som frekvent gästar denna sida är ett exempel på de som har den förmågan, men toppar knappast taxeringskalendern

2. Ren bildleverantör, dvs du fotar på timme eller på uppdrag

3. Du bygger upp en bildbank du säljer av, dvs spekulerar i vad framtiden har för bildbehov.

roine

Hej Marcus! Av dina bilder att döma har du ett väldigt personligt bildspråk. Satsa på att utveckla det till att börja med och bry dig inte om bilderna går att sälja eller ej. Sedan får du se hur det går, för du ville ju helst göra dina egna bilder och inte andras? Jag tror att du är mest förtjänt av att du först får ett personligt förhållningssätt till din fotografi och ditt bildskapande som är fritt från inverkan av olika intressen som vill utnyttja ditt kunnande som fotograf/bildskapare. Och förresten ser jag att du inte är helanalog, du scannar negativen och arbetar sedan i datorn. Som kommersiell fotograf går det givetvis lika bra att arbeta på det sättet, fast det blir ju lite mera arbete än heldigitalt förståss med filmframkallning och scanning.

Många kloka synpunkter som det inte finns anledning att upprepa. Men i slutändan handlar det om vad du tycker din tid är värd och om ett dyrare arbetssätt tillför något du kan ta betalt för av dina kunder.

En bra fråga du ställer, och något jag funderade över själv när jag smög igång som frilans.

Jag är fortfarande i startskedet, så ta mitt svar för vad det är.

Mina tankar rörde sig som så att där bilder ska levereras snabbt och med hög kvalitet, så behöver jag en digital kamera för att slippa scanna ihjäl mig. Jag rör mig fotografiskt inom reportage, porträtt och livemusik.

Jag trodde att digitalplåtandet skulle ta över helt. Så blev det inte, tack vare att jag har tillgång till mellanformatskamera, framkallningsmaskin för färgfilm och imaconscanner kollektivt. Saker som jag inte har råd med själv. Det tillåter mig att varva tekniken. Kul att bränna av lite Dial-serier, eller att plåta långsamma porträtt med Mamiyan emellanåt. En gemensam lokal med likasinnade är ett tips.

Jag tror att om man ska frilansa så är det klokt att ha en hyfsad digital systemkamera för att kunna ta "vanliga" jobb, utan att slita ihjäl sig, det kan ge mer tid åt det personliga arbetssättet med film. Man behöver ju inte köpa det allra häftigaste. Många jag känner jobbar med 20D och liknande.

Materialkostnaden för stora gelatinsilverbilder som man gjör själv i mörkrummet är betydligt lägre än kostnaden för bilder som man gör själv i datorn och låter proffsfirmor skriva ut i motsvarande storlekar på specialpapper och efter individuella krav. Däremot är tidsåtgången i mörkrummet större. Väljer du att skaffa t.ex en stor A2-skrivare själv för att kunna skriva ut lite större bilder får du lägga upp kring 25.000:- för att få något skapligt. Sedan tillkommer materialkostnaden på det. proffessionella mörkrumsutrustningar (som du säkert redan har) kostar en spottstyver mot det. Dessutom, att digitalisera mörkrumskopior är inte als märkvärdigt och som jag själv upplever det ger det bättre digitala resultat än att scanna in negativ som sedan färdigställs till bildfiler. Om det sedan går att leva på det är en annan sak, förmodligen kan få leva på sina konstnärliga svartvita bilder. Detta var bara ett svar på tidigare inlägg om kostnadsjämförelser.

Visst går det att leva...

...som analog fotograf. Men frågan är om det går att överleva rent ekonomiskt om man satsar på en yrkeskarriär inom fotografi.

Allting har nämnts här på tråden och många goda synpunkter och råd har getts också. Självklart kommer man inte ifrån grundelementen: Bildseende, talang, snabbhet, offervillighet och vilka ekonomiska krav man anser sig kunna leva under.

Rent generellt är det svårare nu än tidigare att enbart leva av sitt fotograferande. Det är bara att kolla branschsajter internationellt för att få det belagt.

Men den som verkligen har passionen och vill offra sig helhjärtat är det ju klart möjligt.

Däremot tror jag mig kunna svära på att man bör kunna hantera även digital teknik och ha sådan utrustning för att chansen inte ska bli minimal. Det är väl jättetrevligt att kombinera analog o digital fotografi.

Dessutom bör man i början av yrkeskarriären ha åtminstone en annan kontinuerlig deltidsinkomst för att det inte ska bli för frustrerande.

Det är, som många skrivit här, ju så att man må vara hur skicklig som helst, men idag betyder NAMNET och kändisskapet så mycket. Och det tar tid att bygga upp ett namn.

Lycka Till!/LA

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar