Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Går det att lägga in enstaka kameraprofil i CS6? Annan fix?

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Jag har Photoshop CS6. Har försökt uppdatera för att få med profilen till en nyköpt kamera (Canon PowerShot S110). Men det funkar inte. Det kommer bara felmeddelanden. (Adobes användarforum visar att detta är ett vanligt problem som Adobe inte kan eller vill lösa.)

Finns det nåt sätt att leta reda på profilen för S110 och lägga in den så att CS6/Camera Raw hittar den automatiskt ?

Eller kan man få CS6 att automatiskt öppna S100 i stället? Det är ju samma optik. Den profilen finns på plats. F n öppnar jag den profilen manuellt under Lens Corrections i Camera RAW. Det funkar, men det blir mycket klickande.

Du menar att Camera Raw inte öppnar Rawbilder från din S110? Kan du peka var hos Adobe de diskuterar att det inte fungerar? För det ska ju fungera sedan ett år tillbaka.

Bakomliggande problem: Uppdatering

Du menar att Camera Raw inte öppnar Rawbilder från din S110? Kan du peka var hos Adobe de diskuterar att det inte fungerar? För det ska ju fungera sedan ett år tillbaka.

Tack för svar Mattias!

Problemet är att uppdateringen inte funkar. Det kommer felkoder som U44M1P6 och U44M2P6. Det finns ett antal sidor hos Adobe om problemet, t ex den här:

http://forums.adobe.com/message/5154476

Efter en hel del bläddrande på liknande sidor fick jag intrycket att en ominstallation troligen skulle förvärra läget. Att ta bort alla Adoberelaterade program och börja på ny kula - det skulle ta mig en vecka att komma i fatt.

Jag testade med att ta bort CS4 med "uninstall". Det skapade nya problem som det tog några timmar att rätta till. Har lagt in tips om en metod som funkade: "Fix hittad för fel i CS6 då man tar bort gamla versioner av CS!"

Har OSX 10.6.8 och Photoshop CS6 teachers edition levererad på CD.

CS6 cleaner?

Hade inte testat, men kollade programmet nyss. CS6 Cleaner är ju nåt man tar till sedan man försökt avinstallera CS6 (och helst alla Adobeprogram) och avinstallationerna inte lyckats. Det finns många där ute som försökt och fått sin situation försämrad.

Inte värt risken för att spara några klick per bild. Eftersom CS6 i övrigt funkar OK hoppades jag att det skulle gå att få in S110 separat på nåt sätt. Eller lura CS6 att S100 och S110 är samma sak, vilket väl stämmer rent objektivmässigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar