Annons

Går det att använda en Nikon D300 + 2 x SB600 och en trådad slavblixt samtidigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

mioh

Medlem
Har en Nikon D300 som jag styr två SB600'or med och tycker det fungerar riktigt smidigt. Har även två lösa "dumma" blixtar varav den ena ansluts till D300'ans blixtutgång (den på kamerans framsida) och den andra triggas med en fotosensor. Att den med fotosensorn inte kan användas är jag helt med på eftersom mina SB600'or måste styras med förblixtar och inte kan fungera som dumma slavar. (Läst på forumet.)

Frågan är nu om den "dumma" trådade blixten kan användas samtidigt som mina SB600'or? Om D300'ans blixt är nedfälld slår den trådade blixen helt rätt (men SB600'orna gör det naturligtvis inte). Fäller jag upp D300'ans inbyggda blixt för att kunna styra SB600'orna så ges tydligen ingen styrsignal alls till den trådade blixten och endast SB600'orna slår. Finns det någon inställning som jag inte hittat i kameran som kan ge en blixtstyrsignal även när kamerans inbyggda blixt är uppfälld?

Läst instruktionsböckerna och sökt i forumet och hittat mycket om SB600 men inget om blixtutgången så jag hoppas någon kan ge goda råd som inte är alltför dyra. =)

Jag kapar den här tråden lite fräckt. =)

Jag klurar på om en SB-800 som styrs från en D300 kan trigga andra kameror via sin pc-synkkontakt?

Dvs att jag kör trådlöst till sb-800 för att tex få ttl-mätning i ansiktet, och att den i sin tur triggar en bakgrundsblixt.

Optiska slavsensorer känns inte aktuellt tyvärr pga förblixtar.

/David

Nix. Jag provade att koppla en studioblixt till synkuttaget på en trådlöst styrd SB-800 men inget hände. Verkar som om synkuttaget på blixten endast kan utlösa den, inte ge en triggersignal till andra blixtar....

Det gick inte heller att få slavblixten att tända när jag triggade SB-800:an som vanligt monterad på kameran eller ens manuellt via knappen bak på SB-800:an....

Mankan G skrev:
Nix. Jag provade att koppla en studioblixt till synkuttaget på en trådlöst styrd SB-800 men inget hände. Verkar som om synkuttaget på blixten endast kan utlösa den, inte ge en triggersignal till andra blixtar....

Det gick inte heller att få slavblixten att tända när jag triggade SB-800:an som vanligt monterad på kameran eller ens manuellt via knappen bak på SB-800:an....

Hepp, det var ju lite trist.

Tack för det snabba svaret.. =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar