Annons

Gå från AMD till Intel

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenneth T

Aktiv medlem
Jag har idag ett AMD-system byggt på en FX8120, det är inga större problem med fotoredigering, men när jag kommer till videoredigering så är det hopplöst. Alla säger att Intel är överlägset AMD när det gäller grafik, bildredigering o,s,v. Så nu funderar jag på att uppgradera. Det jag är ute efter är Intels nya Skylakeprocessor, med socket 1151. Jag är beredd att gå upp till Core i7 om så behövs då jag är innerligt trött på hängningar där jag sen måste börja om från början om jag hade oturen att inte ha sparat ner mitt arbete straxt innan hängningen. Men samtidigt har jag ingen lust att slänga ut pengar på en processor där jag i praktiken inte märker någon skillnad på en i7 kontra i5 t,ex. Så vad jag behöver är nytt moderkort, processor, och eventuellt ddr4 minne istället för de ddr3 jag har idag. Tacksam för tips på uppgraderingspaket eller lösa delar. Jag spelar inte så någon spelgrafik är det inte frågan om.
 
Ram?

Ja Intel är snabbare än AMD. Men har du nog med RAM? Videoredigering kräver en hel del framför allt om du kör 64-bitars program.
 
Jag räknar med 16 på ett Intelsystem till att börja med, AMD;s uppgraderade jag till 32 för jag trodde det skulle hjälpa, det är max vad moderkortet klarar, men det är ddr3 mot det snabbare ddr4 på intels system
 
Har precis genomfört en uppgradering.
Jag valde också mellan AMD/Intel oh det blev Intel av just den anledningen som du nämner, sen valde jag I5 processorn och 1151 socket. Moderkort Z170 Pro Gaming eller motsvarande.
Skillnaden i dagsläget mellan i7 och 75 är extremt liten kontra det priset man får betala extra för i7. Valde därtill 16 GB DDR4, allt flyter kanon. Windows 10 Pro också. Nu bör jag lägga till att jag ej hunnit testa videoredigering ännu men jag räknar med att det går utan problem.
Lycka till.
 
Anandtech Bench

På Anandtech Bench CPU har du en del videoredigeringstester.
Intel i7 är ungefär dubbelt så snabb som FX 8120 så om du har problem med att datorn hänger sig borde det vara något annat.
 
På Anandtech Bench CPU har du en del videoredigeringstester.
Intel i7 är ungefär dubbelt så snabb som FX 8120 så om du har problem med att datorn hänger sig borde det vara något annat.

Öh?
Intel I7 är ett samlingsnamn på minst 5 generationer processorer. Det finns flera äldre Intel I7 som är långsammare än AMD FX-8120. AMD FX-8120 Eight-Core passmark rank 267 score 6574.

Dvs välj en av processorerna som är snabbare så blir det snabbare. Det krävs minst dubbelt så snabbt för att du ska märka något. Min videoredigering gick betydligt snabbare när jag skaffade SSD-disk. Jag tror din processor är tillräckligt snabb för videoredigering. Min processor (i7 3630QM) är bara lite snabbare än din (rank 201, score 7622,).
videoredigering som jag använder kör på grafikkort och använder mycket disk.

Som vanligt med windows ska du ha uppgraderade drivrutiner till ljud och bildkort då dessa jobbar i kärnan och kan påverka prestanda och stabilitet märkbart.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.