Annons

Gärna hjälp med objektivtankar!

Produkter
(logga in för att koppla)

enstina

Medlem
Hej allihop!

Jag har lite problem kring nästa objektiv-inköp, så tänkte be om lite tankehjälp! :)

I nu läget äger jag en D90 med kitobjektivet 18-105 f/3.5-5.6 & ett 50 f/1.8.
Jag är sugen på både ett macroobjektiv (har främst kollat på tamron 90mm f/2.8) & ev även ett vidvinkel (då jag känner att jag saknar ett lägre bländartal i mitt 18-105).

Just nu fotar jag mest med 50mm och älskar skärpan och skärpedjupet.
Men frågan är då, om jag skulle köpa 90mm och även använda det till porträttfotografering, kommer 50 mm kännas överflödig då eller kommer jag sakna f/ 1.8 på 90mm & inte använda det till porträtt iaf?

Och för att säga något om den ev vidvinkeln så lockar det främst för att jag vill ha ett mer ljuskänsligt & riktigt skarpt all-round objektiv. Har ni några tips på ett prisvärt (inte allt för dyrt) vidvinkel?

Tack så länge!
/Stina
 
Hej allihop!

Jag har lite problem kring nästa objektiv-inköp, så tänkte be om lite tankehjälp! :)

I nu läget äger jag en D90 med kitobjektivet 18-105 f/3.5-5.6 & ett 50 f/1.8.
Jag är sugen på både ett macroobjektiv (har främst kollat på tamron 90mm f/2.8) & ev även ett vidvinkel (då jag känner att jag saknar ett lägre bländartal i mitt 18-105).

Just nu fotar jag mest med 50mm och älskar skärpan och skärpedjupet.
Men frågan är då, om jag skulle köpa 90mm och även använda det till porträttfotografering, kommer 50 mm kännas överflödig då eller kommer jag sakna f/ 1.8 på 90mm & inte använda det till porträtt iaf?

Och för att säga något om den ev vidvinkeln så lockar det främst för att jag vill ha ett mer ljuskänsligt & riktigt skarpt all-round objektiv. Har ni några tips på ett prisvärt (inte allt för dyrt) vidvinkel?

Tack så länge!
/Stina

Jag tror inte att du kommer tycka ditt 50mm kommer kännas överflödigt om du köper ett 90mm macro.
50mm blir ju mer traditionellt porträttobjektiv än vad 90mm blir på din D90, visst man kan ju ta porträtt med vilket objektiv som helst och med 90 mm så kan du få lite mer annorlunda porträtt än med 50mm vilket kan vara trevligt.
Hade jag köpt en prisvärd ljusstark vindvinkelzoom så hade jag köpt Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX till Nikon.
Dom recentionerna jag har läst om den så har den fått fin fint betyg.
 
Jag använder i princip enbart 50mm f1.8 och ett 100mm f3.5. Nästan samtliga bilder på min profil är från de två objektiven och jag använder båda lika mycket, så jag tror inte att du kommer 'fastna' för det ena. De ger ju två helt olika bildsnitt/perspektiv. Så det ska du nog inte vara orolig för. :)
 
Jag tror inte att du kommer tycka ditt 50mm kommer kännas överflödigt om du köper ett 90mm macro.
50mm blir ju mer traditionellt porträttobjektiv än vad 90mm blir på din D90, visst man kan ju ta porträtt med vilket objektiv som helst och med 90 mm så kan du få lite mer annorlunda porträtt än med 50mm vilket kan vara trevligt.
Hade jag köpt en prisvärd ljusstark vindvinkelzoom så hade jag köpt Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX till Nikon.
Dom recentionerna jag har läst om den så har den fått fin fint betyg.

Okej! Det kan nog stämma..
Men om jag istället säger att det nödvändigtvis inte behöver vara en vidvinkel, utan mer ett ljusstarkt & skarpt allround objektiv ;)
 
Den har jag också haft i mina tankar! Jag funderar bara om det "räcker" med den, eller om man kommer sakna zoomen?

Gör så här, den närmsta veckan får du bara fota med ditt zoom objektiv på 35mm, 50mm och 90mm. Varje gång du vill byta brännvidd så måste du låta kameran stå i en minut (för att simulera ett objektivbyte. Ja, lite mkt tid kanske, men för att få in vanan att tänka 'fasta objektiv'). Sen är det ju bara att se vilken/vilka brännvidd/er du använde mest och köpa det.

Skärpan du från antingen 35mm 1.8 eller 90mm 2.8 är ju mera åt 50mm 1.8 hållet, så båda kommer ju slå ditt zoomobjektiv ganska rejält.

Om du inser att det för dig är omöjligt/skitjobbigt att ha de tre fasta att välja på, så köp ett tamron/sigma i 24-70 området med 2.8 som allround objektiv istället...
 
Gör så här, den närmsta veckan får du bara fota med ditt zoom objektiv på 35mm, 50mm och 90mm. Varje gång du vill byta brännvidd så måste du låta kameran stå i en minut (för att simulera ett objektivbyte. Ja, lite mkt tid kanske, men för att få in vanan att tänka 'fasta objektiv'). Sen är det ju bara att se vilken/vilka brännvidd/er du använde mest och köpa det.

Skärpan du från antingen 35mm 1.8 eller 90mm 2.8 är ju mera åt 50mm 1.8 hållet, så båda kommer ju slå ditt zoomobjektiv ganska rejält.

Om du inser att det för dig är omöjligt/skitjobbigt att ha de tre fasta att välja på, så köp ett tamron/sigma i 24-70 området med 2.8 som allround objektiv istället...

Det kan jag absolut göra! Tack för tipset.

Ja, precis. Frågan är bara om tamron 90mm 2.8 är det bästa för mig i så fall, eller kanske nikons motsvarighet i 85mm?
 
Det kan jag absolut göra! Tack för tipset.

Ja, precis. Frågan är bara om tamron 90mm 2.8 är det bästa för mig i så fall, eller kanske nikons motsvarighet i 85mm?

Någon annan får svara på nikon's 85mm, men tamrons 90mm är riktigt skapt och bra.

Sen tror jag iofs att om du plåtar mycket headshots att 85/90mm är ett bättre val än ett 35mm. Folk får inte så där jättesnygga proportioner om du går närmare än kanske 3/4 porträtt vid så korta brännvidder. Dock är 35mm riktigt bra för landscape/gatufoto på en crop sensor kamera...
 
En stor fördel med 35:an är att den är liten och smidig förutom att den är ljusstark och skarp. När jag hade min D90 satt den på hela tiden. Enda svagheten med den är att den har en hel del distorsion, men det fixar man med en profil för objektivet i rawkonverteraren.
 
Varför inte ett 35 1,8 och ett 70-200 2,8?

Ett skarpt normalobjektiv och en ljusstarkt porträtt, "macro", zoom.

Jag är nöjd med min trio, 18-105, 35 1,8 och Sigmas 70-200 2,8 II.

/Hannes
 
Bästa normalzoomen är Sigma 17-50/2.8 OS HSM.

AF-S 35/1.8G och AF-S 50/1.8G och AF 85/1.8D är tre mycket bra, skarpa, ljusstarka objektiv med snabb AF. Funkar till det mesta.

Tamron 90/2.8 Macro hade jag skippat pga. superlångsam på gränsen till oanvändbar AF. Funkar som makro med manuell fokus men inte som allround kort tele/porträttobjektiv utan nervsammanbrott.

Macro med snabb AF hittar du t.ex. i Sigmas 105/2.8 & 150/2.8 OS HSM-objektiv, samt Nikon AF-S 105/2.8 VR. Alla dessa tre kan med lite god vilja ersätta en 70-200/2.8. Att de bara väger hälften är en bonus.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.