Annons

Gängtapp till 3/8

Produkter
(logga in för att koppla)

L0ranga

Aktiv medlem
Hej!

Jag behöver hjälp. Jag har precis köpt mig en glidetrack som är 2meter. Nu skulle jag vilja kapa denna till en 80cm och en 120cm. Då måste jag borra nya hål till stativ och sedan göra nya gängor.

Är det någon som vet vilken gängtapp jag skal använda till 3/8 gängan?
Andra tips motages gärna innan jag sätter bågfil och borr i denna dyra skena.

Mvh

Marcus Zetterblad

Finns hos bättre ställen som säljer verktyg, 3/8 tum. om det är genomgående hål klarar du dej med 1, i annat fall bör du ha 2 , en som skär gängan i botten av hålet också.
Tänk även på att köpa en lämplig borr, skall vara smalare än 3/8"

Det är ett genomgående hål. Men vad heter själva modellen på gängtapp som jag behöver? M, UNF, UNC.
Efter lite läsning på nätet så har jag fått reda på att det finns en hel upsjö med gängtappar i olika storlekar och antal gängor per tum. detta är verkligen helt nytt för mig.

3/8-16 UNC borde fungera, och bör inte vara allt för svår att få tag i. Borras med 5/16, närmast borr i mm är 7.9 mm (8 mm fungerar också).

Okej då borrar jag med 7,9 mm och sen testar å gänga med 3/8-16. Fungerar gängan så kapar jag rälsen.

Stort tack! Det där hade jag aldrig hittat själv. Fan vad ni är snabba!

Mvh

Marcus Zetterblad

Glöm inte gängolja om du vill få bra gängor :) Det funkar hyffsat att smörja med t-sprit, men riktig gängolja är klart bäst!

Sant, för alu funkar T-röd riktigt bra! Största anledningen att vi inte använder T-röd i CNC-tillverkning är brandrisken samt den snabba avdunstningen. För manuellt arbete är T-röd riktigt bra!

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto