Annons

Gänga för stativhuvud

Produkter
(logga in för att koppla)

n_sandstrom

Aktiv medlem
Jag har ett billigt stativ hemma, Hama Star 63
Det har en ganska trevlig vikt, och står hyffsat stadigt om man skiter i mittpelaren, däremot är det icke utbytbara huvudet oanvändbart.

Så jag har plockat bort det, och tänkte se om stativet går att göra användbart med hjälp av andra huvuden. Det som finns kvar är nu mittpinnen, som slutar i ett alu-rör, ca 25mm diameter.
Där skulle jag på något vis behöva fästa en 3/8" gängstång.

Jag är ingen höjdare på mekanik och fästkomponenter när det kommer till namn, så tja, vad finns det för lämpliga delar att använda, och vad kallas dom isåfall. Det får gärna vara en lösning som inte kostar mer än själva stativet, så ful-lösningar är ett plus. Jag tänkte även använda huvud med kula, så det behöver inte bli helt rakt heller.
 
Jag har ett billigt stativ hemma, Hama Star 63
Det har en ganska trevlig vikt, och står hyffsat stadigt om man skiter i mittpelaren, däremot är det icke utbytbara huvudet oanvändbart.
-----------
Det får gärna vara en lösning som inte kostar mer än själva stativet, så ful-lösningar är ett plus. Jag tänkte även använda huvud med kula, så det behöver inte bli helt rakt heller.


Om du redan har en gängstång gängad W eller UNC 3/8 så kan du ju skaffa en bit rundstav som passar bra i den rörstump som finns kvar i stativet (~25 mm). I rundstavens ena ände borrar du ett hål med diametern 8 (eller 8,5mm) mm och gängar ner stången. Se till att ha lite övermått på längden och använd den översta delen att dra i med en polygrip tex. Den delen med de skadade gängorna kapar du sedan bort när du dragit ner gängstången i rundstaven. Stoppa ner rundstången i stativröret och fäst med några skruv så det inte roterar. Ev kan du innan dess borra ett hål genom rundstaven och gängstången och stoppa i en avkapad spik så gängstången inte snurrar i rundstaven.
 
Träplugg

Antar att det 25 mm Au rör du nämner är "öppet" i änden, då kan en träplugg typ kvastskaft som låses med ett par skruv utifrån funka.
I centrum av pluggen borrar du ett hål i detta limmas en 3/8" UNC skruv fast. Såga av skruvskallen så blir det enklare, borra ett ca 8-9 mm hål limma med epoxi
 
Om du redan har en gängstång gängad W eller UNC 3/8 så kan du ju skaffa en bit rundstav som passar bra i den rörstump som finns kvar i stativet (~25 mm). I rundstavens ena ände borrar du ett hål med diametern 8 (eller 8,5mm) mm och gängar ner stången. Se till att ha lite övermått på längden och använd den översta delen att dra i med en polygrip tex. Den delen med de skadade gängorna kapar du sedan bort när du dragit ner gängstången i rundstaven. Stoppa ner rundstången i stativröret och fäst med några skruv så det inte roterar. Ev kan du innan dess borra ett hål genom rundstaven och gängstången och stoppa i en avkapad spik så gängstången inte snurrar i rundstaven.

Du hann före :)
 
Det gör inte förslaget sämre, lösningen har nu enhälligt rekommenderats av två, och det är inte illa på FS.
:))
 
Hm, jag har nog vart lite väl inställd på att jobba i metall eller plast innan, täå låter som ett mycket bra förslag, det ska jag definitivt försöka med.

Vore väl dock kanske bättre att försöka med en skruv eller bult istället för gängstång, så kan man dra in den i staven underifrån. Då slipper man riskera att den dras upp av huvudet också.
 
Hej Niklas!
Om Du vill kan jag svarva till en sån här åt Dig. Ditt rör är 25 mm inv och jag vill föreslå 1/4 W gänga.
 

Bilagor

  • 536D2F40.jpg
    536D2F40.jpg
    10.1 KB · Visningar: 669
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.