Annons

Gällande Tamron 28-75 f2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

stenaker

Aktiv medlem
Hej! Jag är nybörjare, gällande fotografering. Har en Canon 350D, har nyss köpt ett objektiv ”Tamron SP AF28-75mm f/2.8 XR Di” för canon AF. Har testat att fota på brännvidden 28mm, från balkongen ut ca 50m fanns en bil som jag fokuserade, testade med flera bländaröppningar. Från f/2.8 – 6.3 är dom suddiga i formatet 1:1. Jag tycker att mitt objektiv kitobjektivet ”Canon 18 - 55mm” får till bättre bilder på brännvidden 18mm än Tamronen får på 28mm. Lägger ut en del av en bild, det är bilen som jag la fokus på. Skalan är 1:1. tid: 1/200 sek. f/4,5.
Är jag för petig, eller?
Mvh. Roger Åkersten.
 

Bilagor

  • tamron.jpg
    tamron.jpg
    56.6 KB · Visningar: 1,172
Det ska bli betydligt skarpare än så. Någonting är fel. Är hela bilden suddig eller likker fokus längre bak/fram i bilden?
 
Nähä du, här är det något som är riktigt tokigt. Tamron 28-75/2,8 är ett riktigt skarpt och bra objektiv.
 

Bilagor

  • sa.jpg
    sa.jpg
    46.2 KB · Visningar: 1,153
Med den delförstoringen som du gjort på mercan så tycker inte jag att det verkar så oroande...
Har du skärpt upp bilden nånting före croppen? Vilka inställningar avseende skärpa hade du i kameran?
 
Om du får skarpare bilder med kitgluggen är det definitivt något fel på Tamronobjektivet/focuseringen.
 
Så bra som Boris bilbild 28mm, f/4 får jag inte så det måste vara fel på mitt objektiv. Har inte skärpt upp bilden. Så mycket bättre är ej kittgluggen på 18mm men upplevs bättre än Tamrons vid 28mm.
Mvh./Roger.
 
Mig veterligen så har Tamron haft problem med Canon just vid 28mm. Om jag inte missminner mig så finns det några stycken som haft detta problem.

Man måste tänka på att jämföra lika stora utsnitt och på samma avstånd. Annars blir en jämförelse inte så relevant.
 
Kameran är inställd på Parameter 1
Contrast Mid. High +2
Sharpness Mid. High +2
Color saturation Mid. High +2
Color tone 0
/Roger.
 
stenaker skrev: