Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fyrverkerier och månen på samma bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Går det överhuvudtaget att få en vettig exponering av månen om jag samtidigt vill ha med fyrverkerier på samma bild? Min ringa erfarenhet säger att jag vid ISO 100 bör ha tider kring 1/100s på bländare 5.6-11, beroende på månens fas, för att månen inte ska bli totalt överexponerad.

Iofs är det nästan nymåne i år vid nyårskiftet, så månen blir bara en liten skära, men fyrverkerier behöver väl minst 2 sekunders exponering kring bländare 8-11 för att det ska se någorlunda vettigt ut.

Någon som har tips på hur jag ska gå till väga? Jag ska nog testa med ett par raketer redan ikväll om det bara blir molnfritt, men jag är tacksam om någon kan dela med sig av sina erfanheter i ämnet.

Hänger på här då jag undrar lite allmänt om att fota fyrverkerier. Vilken slutartid, bländare bör man använda t ex? Och vilken iso? För att jag antar att högre iso gör en brusigare natthimmel osv.

Hur skall du hinna med en fyrverkeri-detonation på en exponeringstid som passar månen?? Låter omöjligt. Anledningen att man har längre tider för fyrverkerier är väl just att man skall hinna fånga nåt i bilden. Eftersom de slocknar så fort blir exponeringstidens längd inget problem om man har bländat ned.
Karin: Liten bländare t ex 8 eller 11. Lång tid, testa t ex 5 sekunder. Lägsta ISO.

Uttryck skrev:
Hänger på här då jag undrar lite allmänt om att fota fyrverkerier. Vilken slutartid, bländare bör man använda t ex? Och vilken iso? För att jag antar att högre iso gör en brusigare natthimmel osv.

Jag fotade lite fyrverkerier i början av månaden. Använde mig av dessa inställningar..

ISO 1600
Bländare: 11
Slutare 1.3 sek

Minst 1/125 då får du riktigt bra släp på fyrverkeriet och månen blir bra.
Men avståndet till fyrverkeriet är avgörande.
Det är den längsta tiden jag kan kan rekomendera.
Kortare tid är att rekomendera.
Bländare borde vara 8 eller högre/större tal.
Jag har tagit med bulb. Fyrvekerier alltså. Inte med månen. Tryckt. slagit av. tryckt o s v,.Trippelexpo
Går inte med alla kameror.

Som sagt.
Modern digital skitkamera : minst 125 eller helst 250 del.
Skärpedjup med bländare beror på avståndet du står från fyrverkeriet. Lite vidvinkel kan du köra kort djuop. Alltså att bländaren spelar mindre roll om du kör vidvinkel.
MvH/-Anders (som bara prövat en gång, blev skit, men själva tanken blev rätt bra.
Månen vid vidvnkel blir dock inte så bra.
Hitta en bra plats.
Långt från uppskjutandet så du kan använda lite tele.
Så att månen frmaträder och får större plats. Minst 200 mm
Men en rek är att skita i månen och ta bara fyret med objektivet du har.
Enkelt. Nä. Med måne, avstånd och tele bra måne svårt med fyret, långt från. Enkelt nä.
Stativ är ett måste.
Skit i månen.
Mvh/-Anders

Lägger in en bild så du absolut inte ska fatta något alls.
Mvh/-Anders

Bilagor

• ekorrelaguppl.jpg
    ekorrelaguppl.jpg
    44.7 KB · Visningar: 534
Förmodligen inte den bästa. Tagen i ren panik. Dock ingen måne.

ISO: 100
Shutter: 4s
Aperature: f/5.6

Bilagor

• tmpfir.jpg
    tmpfir.jpg
    44.5 KB · Visningar: 486
Fin bild blev det.
Hade månen varit med på bilden hade det varit en liten prick som ingen vetat vad det var. Och troligen gjort bilden sämre.
Att få med måne som något vackert i fyrverkeriet torde vara svårt. Med tele då möjligen.
Vi får se hur det går. Man får väl ge sig ut att prova. -Anders

Månen är dagsljus och flyttar sig rätt raskt över himlavalvet. Slutartider runt 1/250 - 1/500 bl 8 ISO 100 bör ge en bra avbildning av månen. Kan vara bra att prova ut.

Fyrverkerier behöver flera sekunder för att det ska bli snyggt där rättså ljusstarka punkter i rask takt förflyttar sig på himlen.

Slutsatsen är att det blir svårt att få till detta i samma bild utan att ha ett kraftigt dämpande filter som täcker månen, samt att månen inte får röra sig.

Lösningen blir att göra bilden i två exponeringar. En med en korrekt exponerad måne och en med korrekt exponerat fyrverkeri. Bilderna sammanfogas sedan i lämpligt bildbehandlingsprogram,

Manipulation eller konstnärlig frihet för att nå målet att få den bild som vi med ögonen såg och vill förmdela lär de lärde tvista om.

Chano skrev:
Fin bild blev det.
Hade månen varit med på bilden hade det varit en liten prick som ingen vetat vad det var. Och troligen gjort bilden sämre.
Att få med måne som något vackert i fyrverkeriet torde vara svårt. Med tele då möjligen.
Vi får se hur det går. Man får väl ge sig ut att prova. -Anders

Visst blir det svårt. Och ännu svårare om molnen ligger så tätt över hela himlen som igår kväll. Men svårigheterna triggar mig, jag ska inte låta bli att försöka. Troligen får det bli en kompromiss med en något överexponerad måne (vilket egentligen inte ser allt för dumt ut, då får månen ett lyster kring sig vilket ögat också ofta ser).

Månen behöver inte alls bli för liten utan teleobjektiv. Denna måne är fotad i 18mm och de flesta borde kunna gissa sig till att det är en måne. Detta är enbart en testbild och månen på den är något extremt överexponerad (15 sekunder), vilket bidrar till att månen ser större ut. Det sitter en smutsig UV-filter på objektivet, vilket orsakar de fula reflektionerna. Men syftet med bilden borde framgå, det behövs nödvändigtvis inget teleobjektiv för att få med en igenkännlig måne på bilden.

Bilagor

• måne_lowres400.jpg
    måne_lowres400.jpg
    33.2 KB · Visningar: 413
Denna måne däremot är fotad med 420mm (plus 1,6x "brännviddsförlägning") och är mera korrekt exponerad (1/100s). Så här uppfattar ögat sällan månen, istället ser vi den oftast som "överexponerad".

Bilagor

• måne_lowres400.jpg
    måne_lowres400.jpg
    33.5 KB · Visningar: 417
Uttryck skrev:
Lägsta iso menar du 1600 då eller lägsta siffran på iso, dvs 100? Blir det inte väldigt brusigt m 1600?
Jag menar 100 eller motsvarande! Du behöver ett antal sekunders slutartid för att få med något fyrverkeri och då finns det ingen anledning att förkorta exponeringen med höga ISO-tal. tba:s exempel ovan hade som jag ser det nog blivit bättre med ett eller två bländarsteg mindre (8 eller 11). Fyrverkeriet hade blivit ungefär likadant exponerat men himlen hade blivit mörkare.

ANNONS