Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fyndat objektiv från Photoline, 35-80mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Victoria H

Medlem
Var inne i en secondhand butik där dom hade lagt upp diverse fotorelaterade saker, en hel hög! Allt låg i en hög och det mesta var i dåligt skick, men jag fick tag i ett objektiv som såg ut att vara i gott skick. Köpte det för 50:-
Det är en Photoline 35-80mm, 1:4-5,6
Någon som har detta objektivet eller som vet lite om det, inget jag har hört talas och och antar att det är relativt gammalt.

Kan va, men tycker det är konstigt att inte Canon loggan finns med någonstans, följande saker står på objektivet:
Made in japan
Multi-coated
f=35-80mm 1:4-5.6
Photoline
AF zoom
ø52

Nu har jag googlat lite. Det verkar finnas objektiv av märket Photoline. De ser ut som Sigma-objektiv, så det kan vara ett Sigma-objektiv som sålts under namnet Photoline.

Hur som helst verkar det röra sig om ett cirka 20 år gammalt objektiv av enklare kvalitet.

Om det stämmer att du har en Canon 600D med en Sigma 70-300mm-telezoom så skulle jag rekommendera att du kompletterar med en 18-55 mm normalzoom som är konstruerad för en digital systemkamera för att få ett mer praktiskt brännviddsomfång, från vidvinkel till kort tele.

Canons EF-S 18-55/3,5-5,6 finns i några varianter och har sålts i paket med Canons billigare systemkamera för en merkostnad av cirka 50-1000 kr. Det innebär att objektivet är vanligt och att du kan hitta det för några hundralappar.

Sen finns det naturligtvis bättre objektiv, men då kostar de också mer.

Ett 18-55 objektiv har jag som jag fick med när jag köpte kameran!
Tack för tipset ändå :)

I så fall är ett annat tips ett Canon EF 50/1,8 II. Det kostar dryga tusenlappen nytt och hälften begagnat. Fördelen med objektivet är att det är betydligt ljusstarkare än din zoom. Det gör att du kan fotografera utan stativ eller blixt i svagt ljus. Den stora bländaröppningen ger också ett kort skärpedjup (rejält utsuddad bakgrund) vilket ofta är snyggt när man tar porträtt.

Haha det har jag med! Jag har bara inte varit inne på denna hemsidan på flera år och uppdaterat min kameraväska! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar