Annons

Fynd!

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel Mott

Guest
Gick in på en loppis i dag och fyndade en låda med fotolampor...

När jag kom hem tittade jag lite närmare på allt.

Det är en sladd och en gammeldags kontakt som passar i ojordade uttag. Sedan går sladden upp i två olika metallrör som är ledade och går att forma nästan hur som helst med en brygga emellan är en hållare sitter fastskruvad (löstagbar).

Längst upp finns två lamphållare och i dem sitter ganska stora lampor som är "silvriga" överallt utom på toppen där de är "frostade". De är på 500W var.

Hela prylen är svensktillverkad i borås av "Fretus" så som jag tolkar det.

Med är en broschyr som ser 50- eller 60-talistisk ut i orange färg, där det står:
- begär bara Radium

FOTO
SMALFILM
KINO
EPISKOP
MÖRKRUM
FÖR-
STORING

speciallampor
just för Er
som filmar och
fotograferar . . .

Generalagent: AB WRETMARKS - MALMÖ

och på andra sidan:

Minolta

- alla möjligheters
kamera . . .
med
ROKKOR-OBJEKTIV

En gros: AB WRETMARKS - MALMÖ

---

Kul grej som lyser upp ett helt rum nästan till dagsljusnivå (känns det som)!

Nu har jag några frågor.

Radiumlampor, varför heter det så? Bara för att tillverkaren heter Radium eller för att de är radioaktiva på något vis?

Kan man köpa nya lampor när de gamla tar slut? (Det står att de håller i 6 timmar).

Det luktar lite bränt damm när jag använt dem i några sekunder, är det bara för att de är gamla, inte använts på länge, är dammiga etc eller kan det vara ett elfel? Vill inte att de ska explodera eller något... :eek:

Hur som helst, de här ska bli roliga att prova att fotografera med! :)

huruvida dom är radioaktiva eller ej, vet jag inte, men det skulle vara konstigt om dom var det. anledningen till att det luktar brännt är att det i luften flyger omkring en massa damm som landar på lampan som blir vaaaarm och då luktar det brännt. så gör alla mina lampor, och det är ingen fara så länge man inte hänger nått brännbart allt för nära...

Det var rätt poppis på femtiotalet att döpa produkter till såna där futuristiska namn, i den naiva framtidspositiva anda som rådde då. Tror inte att någon skulle komma på att döpa ett drag till Atom idag. Eller ett tvättmedel till Radion :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar