Annons

Fynd eller fuling, hur testa analog kamera?, Dynax 5 + Sigma 28-105 F3.8-5.6 UC-III

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Hur testar man egentligen en analog kamera? Tänker mest på axponeringen, måsta man köra igenom en dyr dia-film? För om man testar med negativ film så kanske labbet kompenserar bort felen vid kopieringen till papper? Eller syns det på vanliga pappers-bilder om det är nåt fel?

Nån som har haft Sigma 28-105 F3.8-5.6 UC-III? Jag har testat lite grann på min digitala 5D och det verkar rätt bra, inte sämre än kitt-objektivet DT 18-70 i alla fall. Det ser och känn som lite mer påkostat också eftersom det har internfokusering och sånt där motljusskydd med urkapade hörn.

Jag köpte kameran med objketiv och en väska för 300kr, tanken var att den ska ersätta en Dynax 4 och dess brist på exponeringsmätar-skala.
 
Kör igenom en rulle vanlig neg-film med varierande bländare och slutartider vid ett och samma tillfälle med samma ljusförhållande och liknande motiv, lämna in för framkallning och kolla på negativen.
Du ser direkt om någon bländare eller slutartid inte funkar.
Med en bra lupp kan du kolla skärpan oxå direkt på negativet.

Gör noteringar om vilken exponeringskombination du gjort så du vet vilken som ev krånglar.
 
Ja så kan man ju kolla, problemet är bara att jag inte kan nånting om negativ så jag vet inte hur det bör se ut.

Det sitter en påbörjad rulle superia 200 i kameran, men enligt säljaren så hadde den nog suttigt ett tag. Kan man be labbbet stänga av eventuell kompensering på pappersbilderna? Tänkte lämna in filmen i en vanlig Fuji butik.


Det kanske inte är så mycke dyrare med dia men det tar så lång tid att få tillbaks filmen eftersom fuji skickar dom till tyskland.
 
Nu har ja fått tillbaks pappersbilderna och det är nåt lite skumt med dom, många bilder är lite orange-bleka på långsidorna. Och på några är det lite blekta över hela bilden och om man tittar på bilden före eller äfter så kan man se att det fortsätter där innan det försvinner.

Kan det vara så att kameran läcker in ljus längs långsidorna på filmen? Men hur kan det förklara att några bilder ser missfärgade ut över hela ytan?

Filmen satt ju redan i kameran när jag köpte den, kansek den blev ljusskadad när den sattes i kameran, att det lyste in i ändarna på rullen och mellan filmlagren, hur känslig är en filmrulle för ljus?


Blir nog till att testa en till film och se hur det blir.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.